Les demandes a la Regidoria de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona per la seva gestió en l'adjudicació del servei de motos elèctriques i actuacions judicials continuen succeint i ara és la Fiscalia la que ha obert diligències d'investigació per determinar si hi ha delicte en l'actuació de Rosa Alarcón, regidora de Mobilitat, i Manuel Valdés López, gerent adjunt de Mobilitat i Infraestructures, a l'hora de concedir les llicències i afavorir, presumptament, a alguns dels operadors.

L'empresa Global Mobility Sharing és la que ha presentat denúncia davant del Ministeri Públic per delictes de prevaricació, falsedat documental, malversació de cabals públics i tràfic d'influències. En la denúncia interposada es considera que existeixen "irregularitats referents a les actuacions i omissions enganyoses i fraudulentes dutes a terme per l'Ajuntament de Barcelona des de l'any 2016 fins avui, en haver-se omès de forma dolosa actuacions per beneficiar a empreses del sector de la mobilitat personal, així com actuacions dutes a terme per intentar blanquejar actuacions il·lícites i provocant actes il·lícits a favor" d'aquestes societats "impedint d'aquesta manera l'accés a noves empreses al sector".

En la demanda, representada per l'advocat José María Fuster-Fabra, s'apunta que Ecooltra i Acciona són les empreses "que gaudeixen d'una posició de domini abusivament privilegiada", ja que "des del 2016 venien operant en l'àmbit de l'obra pública, i que en els últims anys havien saltat a l'àmbit de la mobilitat elèctrica compartida, en concret al de les motos, però de forma il·legal gràcies a l'actuació fraudulenta de determinats empleats públics de l'Ajuntament de Barcelona, que els han permès circular i aparcar els seus vehicles elèctrics sense exigir-los llicències i sense pagar taxes per l'ocupació lucrativa dels carrers de Barcelona".

La denúncia de Global Mobility Sharing també recull un presumpte tracte de favor i argumenta que, durant aquest temps, el Consistori tampoc no va sancionar aquestes empreses "per incomplir la prohibició d'estacionament que recull l'Ordenança municipal". "Alhora, des de finals de 2018 fins a l'actualitat, en flagrant contrast, i de forma discriminatòria i arbitrària, la Gerència sí sancionava i decomissava massiva i sistemàtica els vehicles d'altres empreses de sharing, les de patinets elèctrics, per no tenir les mateixes llicències d'ocupació que mai no va exigir a les empreses de sharing de motos," afegeix.

Per això, considera que l'actuació tant d'Alarcón com Valdés ha servit "per protegir un oligopoli il·legal de determinades empreses que van començar a operar a Barcelona amb motos d'ús compartit anteriorment a l'adjudicació de llicències".

L'empresa denunciant també assenyala que des de l'Ajuntament es permet presumptament que les grans empreses esmentades puguin operar amb un nombre de llicències superior a les adjudicades i que la resolució emesa per Mobilitat d'augmentar el nombre de llicències per a motos compartides en més de 3.000 només són un "blanqueig" per consolidar aquest "frau" que l'ordenança castiga com a "sanció greu". Aquest aspecte se suma al recurs que també va presentar Tucycle Bikesharing contra l'esmentada resolució i del que el jutjat del contenciós número 13 de Barcelona ha admès les mesures cautelaríssimes sol·licitades.

En la denúncia també es considera que els grans operadors van gaudir d'una "situació privilegiada" durant quatre anys el que els dona un avantatge competitiu. "Aquestes empreses, que amb el beneplàcit de l'Ajuntament en contra de la legalitat, tenen una flota més gran, acaben imposant-se eliminant a la resta d'empreses, assolint una situació de monopoli o oligopoli, sense competència real, la qualitat dels serveis cau, es produeix una elevació dels preus en perjudici directe a l'interès general i a les arques públiques", es destaca i afegeix que el Consistori va permetre quatre anys la "forma fraudulenta d'operar aquestes empreses".