Ja fa pràcticament 5 mesos que el BBVA i CatalunyaCaixa (CX) van culminar la integració informàtica que havia de conduir l'entitat presidida per Francisco González a fer realitat aquell eslògan que deia "Sumar multiplica". El mateix conseller delegat, Carlos Torres Vila, assegurava que "Catalunya és un territori clau per a BBVA on el banc té un objectiu de lideratge”. Però lluny encara d'això i amb la pressió afegida d'haver invertit aproximadament 1.187 milions en la compra de CX, la situació és força diferent. Darrere el guany d'un 18% i un 38% més de cobertura territorial per als clients de CX i BBVA, respectivament, també hi ha l'anunci del tancament de 400 oficines del conjunt de 1.367 catalanes per solapament de xarxes que correspondran en un 60% a l'entitat catalana i en un 40% al banc basc. O fins i tot, la possibilitat d'un ERO de 1.187 persones (una majoria per prejubilacions i baixes incentivades o voluntàries).
El passat dijous, una cinquantena de treballadors de BBVA CX es concentraven davant l'històric edifici de Caixa Catalunya de la plaça Antoni Maura amb Via Laietana de Barcelona per mostrar el seu rebuig per sis acomiadaments "injustificats per baixa productivitat" i "al marge de la negociació amb el comitè" a Espanya (tres dels quals a Catalunya). Al juny passat es van acomiadar catorze persones més (dues a Catalunya).
Així ho ha confirmat el secretari general de la UGT BBVA Catalunya, Antolín de Clara, que ha explicat a El Nacional que "l'efecte immediat d'aquests acomiadaments és l'atemoriment de la plantilla. Ningú no s'atreveix a plantejar qüestions com la prolongació de jornada". Abans, però, ha desvelat que "planeja la possibilitat d'un ERO malgrat que de moment el banc diu que no té un nombre d'acomiadaments sobre la taula".
"Poca informació, moltes cues i els caixers no funcionen"
Oficines, treballadors i també clients. Aquells dels que sovint es diu que tenen la raó o almenys l'última paraula. I quan es tracta de diners, la correcció política es dilueix. "Poca informació, moltes cues i els caixers no funcionen", ha estat una de les queixes generalitzades recollides per El Nacional. "Els sistemes informàtics estan mal integrats i no es comuniquen bé entre ells", ha apuntat un assessor bancari. Un diagnòstic que compartia una clienta d'una oficina de CX de Ronda General Mitre en reiterar que "no s'han traspassat bé les dades" i que, d'un dia per l'altre, li va deixar de funcionar la línia oberta sense cap mena d'avís previ. Pel que fa al dipòsit, li han mantingut les condicions però l'han "fregit a comissions". I no és l'única.
Des de l'oficina de CX al carrer Berlín, un jove client de 20 anys ha explicat que li han cobrat 40 euros de comissions en només 2 mesos i, malgrat haver-se queixat, els treballadors li han assegurat el següent: "No hi podem fer res. Estem lligats de peus i mans". Ja ha decidit que es canviarà d'entitat bancària. En aquesta mateixa oficina, un pensionista que s'ha estat més de mitja hora al caixer perquè no li funcionava correctament, ha insistit que després de la fusió, cobra la pensió dos o tres dies més tard que abans.
Per la seva banda, una altra clienta habitual de l'oficina de Còrsega amb Rambla Catalunya ha explicat que només se li va enviar una carta amb el nou número de compte però no se la va informar de "res més". En aquest sentit, ha remarcat també "la poca connexió" entre oficines i dins una mateixa oficina, "tampoc sabien què fer". A tall d'exemple, ha recordat una experiència personal en què volia obtenir el número secret del compte de la seva mare de 91 anys i malgrat que des d'una oficina li deien que "amb l'autorització n'hi havia prou", des de l'altra li demanaven que hi anés el titular del compte. Finalment i després d'algunes visites amb més d'hora i mitja de cua, va valdre l'autorització. "Una treballadora em va reconèixer que estaven poc preparats i que els hi faltava informació", ha afegit.
Més testimonis
En aquesta mateixa línia, una altra clienta ha matisat que "són molt correctes però no et solucionen res". La seva explicació? "Manca d'empatia, confiança i informació directa amb el client perquè no el coneixen". Malgrat desconèixer quin era el funcionament del BBVA, tenia la impressió que la fusió implicaria un salt qualitatiu però, de moment, se sent decebuda pel tracte "poc personalitzat". La seva experiència: "A CX tenia un pacte i no em cobraven les transferències, em donaven facilitats en la fluïdesa de líquid i molta atenció personalitzada. Al BBVA, em sento com si molestés perquè sóc un número més".
"Tens sensació d'abandonament", ha matisat un altre client que com autònom considera que li anava "molt bé" a CX. En aquesta línia, ha explicat a El Nacional que la gestió informàtica és "un desastre absolut", ja que va estar quatre dies sense funcionar i, fins i tot ara, "no acaba d'anar del tot bé". "Vaig rebre un avís previ per canviar d'oficina però no per avisar-me que tancaven oficines", ha afegit just abans d'avançar que es donarà de baixa a partir del gener. Malgrat tot, ha reconegut que les oficines del BBVA "sí que funcionen bé" i és que els seus clients no han notat pràcticament els canvis. Més enllà d'una queixa generalitzada al sector bancari pel tancament d'oficines, dues clientes de la sucursal del banc basc a Travessera de les Corts han apuntat que "tot està igual que abans".
Sumar no sempre multiplica
Malgrat tot, BBVA ja té 2,6 milions de clients i s'ha consolidat a Catalunya amb una quota de mercat del 25%. Precisament per això, Torres Vila considera que la integració "ha aportat un gran coneixement dels clients i del territori, reforçant la proximitat com a eix de relació i ha sumat bons professionals”. Ara bé, en una transició on, a instàncies dels clients, segueix regnant el caos i les queixes, encara queda per definir quina és l'estratègia a Catalunya. "Les fusions s'han de fer per guanyar volum de negoci i, contràriament a això, hi ha hagut bastants problemes operatius amb clients institucionals i particulars", ha assegurat un altre expert en fusions.
Tot plegat, culpa dels models de negocis, de la integració informàtica, de l'estratègia de comunicació amb els clients o, al cap i a la fi, d'una fusió poc encertada? Sumar no sempre multiplica.