La primera trobada del ministre de Foment, Iñigo de la Serna, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, no ha servit per concretar cap mesura en concret. En canvi, sí que ha evidenciat diferències difícils de conciliar entre ambdues parts.
A banda de les diferents propostes de gestió -de fet, la Generalitat reclama el traspàs complet del servei de Rodalies, amb tot el que implica-, la conselleria i el ministeri no es posen d’acord ni en les xifres.
Un exemple clar són els 4.700 milions d’euros que la Generalitat reclama en inversions compromeses en l’àmbit de rodalies. Segons el ministre De la Serna, les xifres que maneguen les dues administracions no casen.
Per això, en la reunió d’aquest dimecres a Barcelona, el conseller Rull va lliurar a De la Serna un document amb tots els acords d’inversió de l’Estat a la xarxa ferroviària de Catalunya: els 4.000 milions del Pla de Rodalies 2008-2015, del qual s’ha executat només un 13,5%; els 306 milions de l’acord d’inversions prioritàries, del qual només està en servei un 5,9%; els compromisos de soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat, Montcada i Reixac i els serveis d’altes prestacions fins a Reus i Tarragona. De tots aquests acords, segueixen pendents d’invertir 4.798 milions d’euros. Aquestes són les xifres de la conselleria.
A quin territori afecta la manca d'inversió en rodalies?
Pla d’Infraestructures de Rodalies de Barcelona 2008-2015
Del pla d’Infraestructures de Rodalies de Barcelona, segons la conselleria, només s’ha executat un 13,5% de la inversió compromesa per al període 2008-2015. De 4.000 milions d’euros compromesos, encara n’hi ha pendents 3.461,5.
Aquest pla contemplava un paquet de millora de les infraestructures (amb la modernització de la xarxa existent i la construcció de noves infraestructures).
També hi havia un segon paquet de millora de les estacions: modernització, nous intercanviadors, cinc noves estacions i una quinzena d’aparcaments dissuasius.
Pla d’actuacions prioritàries 2014-2016
Atès que el Pla de Rodalies havia quedat encallat, s’impulsa una comissió tècnica amb representants del Ministeri, ADIF i la Generalitat. Aquesta comissió determina quines són les inversions prioritàries i el Ministeri de Foment es compromet a executar el pla mitjançant una inversió de 306 milions d’euros durant el període 2014-2016.
A data de novembre de 2016, el percentatge de la inversió executada no arriba al 6%. Encara hi ha 288 milions d’euros que no han arribat.
Soterrament de línies ferroviàries
La històrica reivindicació pel soterrament de les vies del tren a l’Hospitalet del Llobregat, Montcada i Reixac i Sant Feliu de Llobregat ha passat a l’estat de crònica. Aquest paquet d’actuacions té una inversió pendent de 992 milions d’euros.
En el cas de la ciutat de l’Hospitalet, ja s’han signat quatre protocols -2001, 2005, 2006 i 2007- entre el Ministeri de Foment, la Generalitat i l’Ajuntament. Es preveuen quatre actuacions amb un cost de 600 milions.
En situació similar estan els convenis amb Sant Feliu -332 milions- i Sant Feliu del Llobregat -120 milions.
Ample de línia Vila-seca i Reus
La conversió a l’ample mixt de 9,5 kilòmetres de línia convencional entre Vila-seca i Reus. El projecte està redactat pel Ministeri, el Departament de Territori i Sostenibilitat n’ha sol·licitat l’impuls però els pressupostos generals del 2016 no hi preveien cap partida específica. La inversió és de 24 milions.
Alta velocitat al Penedès
Es tracta del projecte per connectar la línia convencional i l’alta velocitat a Vilafranca del Penedès. Permetria implementar nous serveis regionals entre el Camp de Tarragona i Barcelona i Vilafranca i Barcelona.
El projecte està pendent de valorar les al·legacions presentades durant el període d’informació pública. La inversió estimada és de gairebé 33 milions d’euros.