“Tu acabaràs manant”. Li ho va dir a la presidenta andalusa, Susana Díaz, el seu homòleg aragonès, Javier Lambán, en un acte a Umbrete (Sevilla). Era el 10 de desembre i Pedro Sánchez encara estava políticament de cos present després del cop intern patrocinat per la sultana andalusa que el va descavalcar de la secretaria general del PSOE. Des de llavors, Lambán s’ha convertit en un dels principals suports de Díaz. I ara, aquesta aliança orgànica s’ha traslladat al mapa ferroviari espanyol.

Divendres passat, va ser Díaz qui va visitar a Saragossa el seu coreligionari aragonès per firmar un protocol que exigeix al Govern central les “inversions necessàries” per posar en marxa el tram central del mateix corredor ferroviari central entre Algesires, Antequera, Madrid, Saragossa i Tarragona. L’aposta de Díaz i Lambán torna a marginar les opcions del Corredor Mediterrani en detriment de València i de la connexió entre aquesta ciutat i Barcelona i en favor de Madrid.

El febrer passat, el  ministre de Foment, Íñigo de la Serna, va fer una visita d'obres al al futur accés ferroviari d'alta velocitat del sud de Madrid, en el qual es preveu una inversió de 935 milions provinents del fons europeus per al Corredor Mediterrani.

L'aliança entre Díaz i Lambán encara dóna més força al corredor central i fa més evident la paradoxa que el Corredor Mediterrani podria acabar passant per Madrid, la qual cosa s'ha denunciat ja des del govern valencià

 

LAMBAN DIAZ EFE

Lambán i Díaz a la trobada de Saragossa 

Pacte previ a Madrid

De fet, l’acord entre Andalusia i Aragó es va forjar a la capital espanyola en una entrevista a finals de novembre entre la consellera aragonesa d’Economia, Indústria i Ocupació, Marta Gastón, i el conseller andalús de Foment i Habitatge, Felipe López.  

El corredor central connectaria les plataformes logístiques d’Antequera (Màlaga) i PLAZA, a Saragossa, passant per Madrid. Lambán va assegurar que el conveni amb Díaz “suposa un projecte de vertebració nacional, que trenca amb la tradicional composició de l’Espanya radial per dur a terme  un disseny des de la col·laboració de les comunitats autònomes però pensant en el bé comú”.

L’interès d’Andalusia en la connexió amb Saragossa a través de Madrid és donar una sortida directa a una part dels més de cent milions de tones de mercaderies que cada any arriben al port gadità d’Algesires. Quant a Aragó, la intenció és “facilitar la connectivitat” de les seves plataformes logístiques.

Terol també existeix

L’acord entre la presidenta andalusa i el president aragonès crea fins i tot greuges territorials a l’Aragó mateix. Terol, fidel al “Terol també existeix”, ja ha reclamat el que se li deu pel que fa al corredor logístic Saragossa-Terol-Sagunt.

No obstant això, Lambán ha afirmat que a Terol no han de tenir por que el tram central ferroviari del corredor mediterrani suposi oblidar les connexions que necessita Terol amb València i Saragossa . "És un exercicdi d'imaginació que no només és desbordant" sinó "delirant", ha assegurat el president aragonès.

El moviment d'agulles ferroviàries de Díaz i Lambán es produeix en uns moments en què els sectors empresarials del País Valencià, Catalunya i Múrcia, han aixecat el dit per reclamar que es prioritzi la inversió en el corredor europeu de mercaderies i passatgers paral·lel a la costa est peninsular, és a dir, l'eix mediterrani. I en plenes primàries del PSOE. El proper 26 de març, la dirigent andalusa oficialitzarà la seva candidatura.