Ja fa anys que el Ministeri de Foment va xifrar el deute amb Catalunya en 5.750 milions d'euros. Era el 2012 i la llavors ministra de Foment Ana Pastor va decidir fer públic que d'aquests milions, més de 3.600 corresponen a Rodalies. I ja fa anys que el govern espanyol escanya les infraestructures catalanes.
Ara, el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, ha promès invertir 1.882 milions d'euros només en Rodalies en els pròxims quatre anys i 2.018 milions més fins el 2.025 que sumen un total de 3.900 milions. Ho ha fet a La Vanguardia poques hores abans de tornar a trepitjar Barcelona en menys de 48 hores, on anunciarà aquesta nova inversió davant de desenes d'empresaris.
Després de deixar anar el següent: "No em sembla just dir que en comparació amb altres regions d'Espanya que no tenen AVE ni altres coses, Catalunya s'ha quedat enrere", de justificar-ho sota l'argument que "Catalunya és l'única comunitat que té comunicades les seves quatre capitals de província amb AVE" i de fer un repàs per altres infraestructures com l'aeroport del Prat o el port de Barcelona, Rajoy ha comunicat el nou pla del seu executiu que s'anirà aplicant progressivament entre el 2017 i el 2025: 3.900 milions d'euros aniran destinats a Rodalies.
Ara, prioritats
El que importa, però, al president espanyol és, segons ha assegurat, el següent: "La nostra intenció de compartir aquest pla amb la Generalitat per coordinar-nos i compartir la responsabilitat en l'execució", tot i que, altra vegada, ha recordat que "el 48% de tota la inversió realitzada a Espanya en rodalies ha estat a Catalunya".
Rodalies, però també el corredor mediterrani, seran una "prioritat" pel govern de Rajoy, que s'ha volgut mostrar cautelós posant damunt la taula que "no es pot fer tot alhora" perquè "els pressupostos donen el que donen de si".
Insistint una i altra vegada que sí, que el corredor és una "prioritat", el president espanyol ha subratllat que el seu executiu "mai ha deixat d'invertir en aquesta obra" perquè és "una modernització de l'economia espanyola" i ha assegurat que el tram entre Vandellòs i Tarragona "començarà a circular en proves l'any vinent", mentre que el de Castellbisbal-Vilaseca "serà adjudicat aviat".
Eliminar conceptes
L'operació enrocament continua endavant i Rajoy ha tornat a reiterar que el referèndum no se celebrarà perquè per fer-ho caldria "acordar una nova Constitució que eliminés el concepte de sobirania nacional" perquè, si no fos així, ha dit el següent: "Qualsevol referèndum d'autodeterminació seria il·legal, encara que jo estigués disposat a negociar-lo o encara que el Parlament l'acceptés".
Precisament per això ha volgut recordar al president del Govern, Carles Puigdemont, que "el referèndum no és possible" i l'ha emplaçat a no insistir en aquesta idea perquè "no aporta res a la convivència, ni al futur de Catalunya".
Tanmateix, però, en cas que l'executiu català tiri endavant, ja veurà què fa perquè "prefereix no avançar esdeveniments", però sí que ha deixat entreveure que l'aplicació de l'article 155 seria una de les últimes opcions a aplicar ja que ni tan sols ho van fer quan el 2012 "era imprescindible intervenir a determinades comunitats" i no ho va fer. "No m'agrada arribar a solucions extremes", ha subratllat.
El missatge
Rajoy ha volgut enviar un missatge als catalans dient el següent: "Als que sempre s'han sentit espanyols els diria que estem amb ells [...] i que defensarem els seus interessos". També els ha volgut "animar" i "tranquil·litzar" perquè ha declarat: "Hi ha molta gent que pensem com ells" i, a més, creu que la història acabarà bé: "Estic absolutament convençut", ha assegurat.
Sobre el procés ha enviat un altre missatge clar: "A aquelles persones que se'ls ha venut que la independència és la panacea que ha de resoldre tots els seus mals, els haig de dir que no és així i que si això es produeix perdran molt en les seves vides, les seves economies i les seves relacions a la Unió Europea. Em sembla un disbarat que la gent hagi de triar entre ser català o espanyol".
Deutes per Catalunya
El 2012, quan Pastor va viatjar a Barcelona per quantificar el deute en infrestructures per primera vegada, va deixar anar que "en els darrers anys s'han fet molts anuncis, però la realitat és una altra" i va relacionar els deutes milionaris de Foment amb Catalunya.
Dels 4.000 milions que havia pressupostat en el pla de Rodalies entre el 2008 i el 2015, va assegurar que encara en quedaven 3.648,13 (els que ara Rajoy vol invertir en els pròxims vuit anys).
Ja fa cinc anys d'aquestes declaracions, però, ara, el procés ha accelerat aquestes promeses. Rajoy avui ho confirmarà a la capital catalana, on presumiblement tornarà a insistir a negociar amb el Govern.