Un grup d’estudiants de Filologia Catalana provinents de diferents universitats del país s’ha organitzat per denunciar el que consideren una situació “totalment absurda”. Les signants de la carta, cinc estudiants que han acabat quart de carrera, expliquen que les places pel màster necessari per poder exercir de professor de català “són cada cop més inaccessibles”, tot i que, paradoxalment, segons el Departament de Filologia de la Universitat de Girona “en els propers anys poden quedar sense cobrir 520 places de professor de Llengua Catalana i Literatura a Batxillerat en l'àmbit català”. "Hi ha instituts que han tardat tres setmanes a tenir professors substituts de català, però les places no augmenten", lamenten.
Enguany, el màster, en l’especialitat de Llengua i Literatura Catalana/Castellana, s’imparteix a la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Barcelona, la Universitat de Girona i la Universitat de Tarragona, amb un nombre de 40 places per centre, a les quals s’han d’acollir tant els estudiants de Filologia Catalana com els de Castellana. Una circumstància que situa aquesta oferta molt per sota de la que hi ha, per exemple, per als màsters que habiliten per ser professor de Dibuix o de Filosofia. Les estudiants lamenten que català i castellà, “dues especialitats diferents, i matèries bàsiques del currículum escolar”, disposin de tan poques places. A més, remarquen que els estudiants de Filologia Catalana només poden fer aquest màster “a Catalunya i de forma presencial”, a diferència dels de llengua castellana.
Requisit imprescindible
El màster és un requisit imprescindible per exercir la docència en l’educació secundària, i segons les signants de la carta, “resulta incongruent que, després d’estudiar una carrera amb quatre anys de durada, un filòleg vulgui finalitzar el cicle universitari amb el màster sense el qual no pot exercir de professor i, tanmateix, no hi pugui accedir per falta de places”.
A la carta, les estudiants qualifiquen d’”absurd” que qui ha rebut una formació “àmplia i específica” i pot “acreditar una competència real de la llengua catalana” no tingui accés al màster per falta de places o perquè alumnes provinents d’altres carreres els passin per davant, i reclamen que els graduats en Filologia Catalana tinguin prioritat de matriculació.
Les estudiants no entenen com, preveient l’augment de la demanda, les universitats no han augmentat el nombre de places. “Les possibilitats reals que tenim com a filòlegs d’entrar al màster són cada cop més inaccessibles”, es queixen. “Cal revisar de manera profunda els requisits d’accés al màster, ja que actualment aquests són molt amplis i, com a professionals de la llengua, ens perjudiquen”, conclouen.
Les joves insten el Govern i les universitats a acordar “l’ampliació de places i l’obertura de nous grups per aquest any acadèmic 2016-2017”. Les signants també han posat en marxa una petició a la plataforma Change.org.