¨És necessari tenir menys trànsit a la ciutat i això vol dir un transport públic més eficient". Ole Thorson és un convençut del transport públic i, en aquest cas, del tramvia. El veu com una solució als accidents i als problemes de mobilitat. Thorson, enginyer de camins especialitzat en trànsit i president de l’Associació de Prevenció d’Accidents de Trànsit P(A)T, lidera la plataforma formada per una trentena d'entitats socials que defensen que la reforma de la Diagonal de Barcelona ha de vetllar per la qualitat mediambiental i la seguretat dels vianants.
Les plataformes Per la Qualitat de l'Aire i Diagonal per a Tothom han entrat en el debat sobre el tramvia i han fet públic el seu posicionament sobre la polèmica arran del projecte de reforma de la Diagonal i la proposta del govern d'Ada Colau d'unir el tramvia de Glòries amb el de Francesc Macià: "Amb 3.500 morts prematures anuals a l’àrea metropolitana, i l’escàndol de Volkswagen i altres marques colpint directament sobre la nostra salut, 3,6 quilòmetres de tramvia semblen preocupar més alguns polítics que no pas un milió de cotxes entrant i sortint de la nostra ciutat".
Les entitats socials recorden que "el tramvia de la Diagonal interconnectat dobla l'eficiència de la xarxa actual i equival en capacitat a sis carrils de circulació totalment electrificats. En canvi, posar piles elèctriques als autobusos ni els farà més ràpids ni créixer en capacitat. A la Diagonal necessitem transports públics més ràpids i d’alta capacitat capaços de fer front la forta demanda d’un eix transcendental que no té Metro ni Rodalies, com tenen Meridiana i Gran Via". Així mateix fan incidència en el fet que "la interconnexió de tramvies té un efecte en cadena que permet millorar el transport públic a tots els barris, ja que permet dedicar entre 47 i 75 autobusos avui alentits a la Diagonal a reforçar les línies H i V de la nova xarxa de bus i convencional a la resta de la ciutat. A més la reforma de la Diagonal segueix sent necessària per afavorir la bicicleta, el vianant i la seguretat vial"
Qui la té més llarga
El front comú de l'oposició del consistori barceloní per evitar que la connexió del tramvia es faci sense un estudi previ i consens entre els grups amb CIU, PP, PSC, ERC i C's ha irritat les entitats socials que vetllen per la qualitat de l'aire i la mobilitat segura.
Denuncien que "moltes vegades les ganes de generar titulars arrosseguen una part dels polítics a inventar-se els resultats d’una consulta (mai s’ha votat entre tramvia o bus, sinó entre Bulevard o Rambla) o al·ludir a estudis contra el tramvia que ni existeixen (l’estudi del Cenit per optimitzar els autobusos elèctrics no era contra la connexió ni comptava amb tota la demanda)".
Per Ole Thorson, el debat polític només gira al voltant de demostrar "qui té més poder, qui té més raó". I afegeix, en declaracions a El Nacional, que "en el nou disseny de la Diagonal hi ha molts interessos de partits però els que estem realment interessats en la mobilitat i el medi ambient tenim clar que és necessari posar fre a l'ús del cotxe a la ciutat".
Moure's més ràpid i més segur
Ole Thorson posa sobre la taula dos problemes actuals sobre la mobilitat a la ciutat de Barcelona: La gran quantitat de cotxes i els problemes de seguretat de la Diagonal. "Es pot discutir un tipus de transport públic o un altre, però cal canviar la manera de gestionar el trànsit i el transport públic, i el tramvia ajuda molt".
En el comunicat, les entitats socials destaquen també: "Si volem reduir el trànsit a la Diagonal no podem quedar limitats per un sistema d’autobusos col·lapsat que millorat només podria arribar a 2.800 viatgers / hora i sentit davant dels 8.000 viatgers / hora i sentit del tramvia. A més el tramvia dóna servei a 9 municipis (Barcelona, l’Hospitalet, Esplugues, Cornellà, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià de Besòs i Badalona)"
Segons Thorson, "cal canviar el sistema de regulació del transport públic i els criteris per garantir la seguretat". El president de la P(A)T afegeix que és necessari "connectar millor els municipis del voltant de Barcelona i fer una xarxa coherent" i en aquest sentit la possibilitat d'unir el Trambaix i el Trambesòs per la Diagonal és un punt fort.
Un canvi d'estratègia
Les entitats adherides a les plataformes per la Qualitat de l’Aire i Diagonal per a Tothom reclamen un canvi en l'estratègia de l'Ajuntament i proposen sis punts d'acció:
1. Fer front el lobby de l’automoció i la contaminació urbana, que és el que hauria d’estar preocupant. Demanem mesures efectives d’una vegada per totes, i que s’estudiï l’aplicació de la Zona Urbana d’Atmosfera Protegida (ZUAP).
2. Moratòria a la construcció d’ampliacions viàries, com la Ronda Litoral o l’autovia Sant Andreu – Sagrera.
3. No generar dinàmiques d’enfrontament territorial, veïnal ni municipals, que són del tot innecessàries, i molt menys jugant amb les necessitats de transport públic.
4. No fer ús partidista del metro a la Zona Franca ni del tramvia de la Diagonal, executar-los a l’hora i calendaritzar-los amb criteris tècnics i no polítics. Associar els dos projectes a una reducció efectiva del trànsit.
5. Investigar els models concessionals del metro línia 9-10 i del tramvia, amb l’objecte de depurar qualsevol possible finançament irregular de partits (cas Pujol, etcètera)
6. Evitar que l’extensió de la línia 9-10 del metro automàtic i la interconnexió dels tramvies es tradueixi en una pèrdua d’autobusos i de treballadors del transport públic.