El RACC s'oposa a la construcció de nous carrils bici segregats a Barcelona. El 6è Baròmetre elaborat pel club sobre la mobilitat ciclista a la ciutat i els seus accessos constata que l'espai de circulació destinat a carrils bici segregats és d'un 16%, mentre que els usuaris que l'utilitzen representen un 8% de la mobilitat. Davant d'això, Cristian Bardají, director de Mobilitat del RACC, afirma que el que cal és que els carrils que ja existeixen "s'omplin" però no portar una estratègia de construcció de nous carrils. El baròmetre també constata que 6 de cada 10 ciclistes creuen que haurien de ser tractats amb “flexibilitat” davant d'infraccions i amb la mateixa tolerància que els vianants, i no amb la “rigidesa” aplicada a cotxes i motos.

El RACC ha fet més de 40.000 aforaments en 14 carrils bici representatius de la ciutat i els seus accessos en dies laborables i 800 enquestes a ciclistes. Els objectius del baròmetre són millorar la percepció de seguretat dels ciclistes amb millors infraestructures i serveis, aportar coneixement sobre la mobilitat en bicicleta, incentivar les administracions per augmentar l’ús dels mitjans sostenibles i fomentar la cultura de la bicicleta.

Aquests són els 14 carrils bici analitzats pel RACC

'No' a fer nous carrils segregats

En molts carrers, ha assenyalat Bardají en roda de premsa, l'espai segregat reservat no està assolint un ús que vagi "en consonància" amb l'espai que s'hi dedica. "Caldria ajustar l'espai reservat a l'ús que se'n fa, sense perdre de vista que els ciclistes tenen altres espais aptes, com els espais compartits amb altres tipus d'usuaris", ha apuntat. Segons ell, la ciutat "no es pot permetre" espais segregats per cada perfil de mobilitat "tot i que siguin més segurs i vagin més de pressa".

D'acord amb el baròmetre, les bicis que circulen pels carrils observats per a l'estudi han incrementat un 15% respecte al 2023. Tanmateix, segons el RACC, l'espai de circulació destinat a carrils bici és d'un 16%, mentre que els usuaris representen un 8% del total de persones que hi circulen. Dels punts estudiats, els que més espai ocupen en proporció als usuaris són Paral·lel en sentit mar, Ganduxer o Via Augusta. El president del RACC, Josep Mateu, ha recordat que en el seu dia l'entitat va plantejar vies alternatives, ja que veien més lògic fer un carril per al bus que no pas per a la bici, per exemple.

Josep Mateu a la roda de premsa del RACC / Foto: ACN

Radiografia del ciclista de Barcelona

El baròmetre també presenta el perfil del ciclista que fa servir aquest mitjà de transport a la capital catalana. Segons el RACC, el 66% dels ciclistes són població jove d’entre 21 i 40 anys, i d'aquests, el 54,8% són homes, mentre que el 45,3%, dones. Es tracta principalment d’usuaris que van a treballar (88,5%) i d’estudiants (7%). L'estudi ha detectat un augment de la permanència al sistema públic de bicicletes, ja que des del 2023, molts usuaris opten per seguir utilitzant el sistema de bicicletes compartides, mentre que anteriorment un gran nombre d’abonats es decidia passar a la bicicleta particular. 

Quina nota té el sistema de bicicleta pública?

Segons els usuaris enquestats, els sistemes de bicicleta pública reben una nota mitjana de 6,2/10, mentre que l’any passat era de 6,5/10. A més a més, s’observa un augment del 72% dels usuaris que abans agafaven el transport públic als accessos de Barcelona i ara s’han passat a la bicicleta, aquesta xifra ha incrementat respecte a l’any passat, que era d’un 46%. Per altra banda, només el 5% provenen del cotxe i el 3% de la moto, és per això que l’estudi conclou que es manté la quota baixa entre els usuaris de cotxe i/o moto que ara utilitzin la bicicleta. Si ens fixem només en els usuaris que abans utilitzaven el transport públic i ara la bicicleta, l’estudi del RACC constata que la mobilitat ciclista s’alimenta d’un 60% dels usuaris que abans utilitzaven el transport públic.

Només el 9% pot fer tot el recorregut per xarxa pedalable

La posició del RACC de no fer més carrils bici segregats contrasta amb una altra dada que recull el baròmetre, que és que només el 9% dels enquestats considera que pot fer tot el recorregut habitual en xarxa pedalable, ja siguin carrils bici, zones 30 o altres espais específics per circular. Així, la immensa majoria dels usuaris no pot fer tot el recorregut i en algun punt han de canviar el recorregut, circular per la calçada, baixar de la bici o desplaçar-se per voreres estretes. Els aspectes que més insatisfacció provoquen als ciclistes són el disseny de carrils en cruïlles i rotondes, els carrils segregats a la calçada que topen amb aparcaments i contenidors i els carrils bici bidireccionals. També destaca que estan en contra de compartir carril bici amb autobusos.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!