Les grans cadenes de supermercats —com Mercadona, Dia o Bon Preu— es preparen per a una guerra de preus ja incipient i que comença a entreveure's en els lineals davant del deteriorament de l'economia, la qual cosa comportarà inevitablement canvis en els hàbits del consumidor. Així ho avancen responsables del sector i consultors especialitzats en distribució alimentària, que recorden que les dades comencen a reflectir aquesta tendència.
També hi ha indicis als fullets i la cartelleria, poblats d'ofertes i descomptes en un esforç promocional molt superior al d'anys anteriors. Expressions com preus "mai vistos" o "els més barats" tornen a ser habituals en la publicitat de les companyies; fins i tot algun grup ha recuperat un recurs del passat comparant el cost d'una cistella de la compra completa a les seves botigues amb el preu a pagar en altres cadenes rivals (sense citar-les) per promocionar-se.
La tendència l'apuntalen xifres com les que maneja la consultora IRI, que revelen que el mes d'agost (últimes disponibles) els ingressos del sector van créixer un 3,8% però únicament per la forta pujada de la demanda (+5,6%), ja que els preus van baixar un 1,8%. L'augment de les compres en volum al súper es deu al transvasament del consum de fora a dins de la llar com a conseqüència de les limitacions i tancaments de l'hostaleria per la pandèmia; tanmateix, el sector insisteix que l'augment dels costos provocat per la Covid-19 perjudica els seus marges de benefici, que solen oscil·lar entre l'1 i el 3% de la facturació.
"Totes les cadenes es preparen per abaixar els preus"
"Molt poques cadenes es resistiran a la temptació de baixar preus, totes s'estan preparant per fer-ho", assegura en declaracions Efe el vicepresident de l'Associació Espanyola del Retail (AER), Alfonso Sebastián. Confirma que els grups ja estan treballant al material de marxandatge en botiga perquè les seves ofertes guanyin visibilitat i estudien com millorar el seu posicionament en la ment del consumidor.
"Es repeteix el que va passar en la crisi de 2008", raona Sebastián, qui adverteix que algunes cadenes poden passar-ho malament si es queden "en terreny de ningú" i no destaquen pels seus preus ni tampoc pel seu servei. De fet, recorda que al sector s'especula —des de fa anys— amb moviments de concentració, i apunta que la recent compra de Supersol per part de Carrefour pot ser a penes "el tret de sortida".
"El que ha mogut el tauler aquesta vegada és la pandèmia, que ha fet que alguns directius interioritzin la necessitat d'estendre la xarxa de botigues de proximitat i proximitat davant altres formats (més grans)", esgrimeix el vicepresident d'AER, que augura més compres i vendes entre grups per a un futur proper.
"Comptem amb que indubtablement hi haurà una crisi i això provocarà un canvi en l'ordre de prioritats a l'hora de comprar alimentació, ja que les famílies hauran d'ajustar els seus pressupostos", corrobora un dirigent en actiu del sector, que apunta que el criteri preu guanyarà pes, una cosa que ja anticipaven abans de l'estiu informes d'Aecoc, Kantar i Nielsen.
Consumidor "erràtic"
Precisa, no obstant això, que bona part de les promocions i ofertes es llancen de comú acord amb els fabricants —per la qual cosa una part de l'esforç afectarà aquests—, a la qual cosa se suma l'opció d'apostar per aquesta via a través de la marca blanca de cada companyia.
"En la crisi anterior es va veure que la gent no canvia tant la composició de la cistella, sinó que busca ajustar el preu de cada producte que inclou, la qual cosa en fa que surtin les marques més cares i entrin altres de més barates i que hi hagi més compres d'articles en promoció", explica. El sector parla també d'un consumidor "erràtic" en aquests mesos de pandèmia que dificulta planificar partint de les dades d'anys anteriors la gestió de les botigues i els assortiments, el que amb la campanya de Nadal a la cantonada genera nerviosisme i preocupació.