Feia anys que Espanya tenia un expedient obert a Europa per la mala qualitat de l'aire. Fins avui s'havia anat trampejant les denúncies a base d'anar aportant informació sobre millores dels índex de contaminació. Ara, però, sembla que Brussel·les ha dit prou i portarà l'Estat al Tribunal de Justícia de Luxemburg pels elevats nivells a Barcelona, el Prat i Madrid. La Generalitat assegura que fa els deures i apunta el nou govern municipal de Madrid com el responsable d'haver aixecat l'alarma.
Quan els populars van arribar al poder de l'ajuntament de Madrid van anunciar a bombo i plateret que pretenien desmuntar la mesura estrella de l'exalcaldessa Manuela Carmena per restringir el trànsit a la capital espanyola, Madrid Central. Segons el conseller de Territori, Damià Calvet, "no hi ha dubte que aquest anunci va comportar alarma a Europa perquè es va detectar la voluntat de revertir mesures" encaminades a reduir la contaminació i "ha comportat un replantejament per part de la Comissió Europea" que, de retruc, ha acabat implicant Catalunya.
Des del Govern català asseguren que al llarg dels darrers anys s'han estat fent els deures i aporten dades per demostrar-ho. De la trentena d'estacions de control ubicades a l'entorn de l'Àrea Metropolitana i els municipis colindants, l'any 2010 n'hi havia 17 que superaven el límit que estableix Europa, de 40 micrograms de diòxid de nitrogen per metre cúbic. Aquesta xifra s'ha reduït de 17 a 2. El departament de Calvet afirma que només dues estacions estan ara mateix "lleugerament per sobre de la mitjana, a 54 i 46 respectivament". Són les que es troben en ple centre de la ciutat, a l'Eixample i Gràcia. En el cas d'El Prat del LLobregat, la Generalitat puntualitza que segons l'estació de control, no se superen els límits.
Resumint, l'argument de l'executiu català és que tot i tenir un expedient obert, havien aconseguit controlar la situació i anar convencent Brussel·les que estaven fent feina i avançant en la reducció de la contaminació, però que la irresponsabilitat del nou alcalde de Madrid ha encès l'alarma, arrossegant també Barcelona.
Peatge de congestió
Preguntat per la possibilitat d'incorporar altres mesures restrictives com un peatge de congestió a Barcelona, que fa uns dies apuntava com una opció la pròpia alcaldessa Colau, Calvet ha assegurat que "no és un mala mesura". Això sí, ha explicat que abans cal veure quin efecte tenen altres mesures en marca com la zona de baixes emissions i les millores en el transport públic.