Som escola, l’entitat que engloba les associacions cíviques i educatives per l’escola catalana, ha presentat aquest dimecres un manifest per “consolidar, protegir i millorar el model educatiu català”.
En un acte celebrat a l’Hospitalet de Llobregat, representants de diverses entitats han posat en relleu l’“èxit” del model d’escola catalana i la immersió lingüística davant les crítiques rebudes per presumpte “adoctrinament” o per “no ensenyar-se castellà”, com va dir el ministre d’Exteriors, Alfonso Dastis, a una televisió francesa.
Davant dels atacs, Som escola critica que els que plantegen l’adoctrinament ideològic i la involució educativa uniformitzadora “volen posar en risc el model educatiu català”, que consideren que ha estat “clau per afavorir la cohesió social des d’una perspectiva intercultural entre infants i joves de diferents cultures”.
Som escola també ha negat que a Catalunya l’aprenentatge del castellà no sigui l'adequat —afegint informes del Ministeri d’Educació que així ho confirmen—, i han volgut deixar clar que l’alumnat que té el castellà com a llengua materna no té problemes amb la immersió lingüística.
Sobre el presumpte “adoctrinament”, han defensat que el “sentiment independentista” creix al mateix ritme entre els joves actuals que entre els joves educats en l’època franquista
Amb tot, l’entitat crida al conjunt de la societat a “fer-se seu” el model educatiu català i “es comprometi a consolidar-lo, protegir-lo i millorar-lo”.
A l’acte de Som escola hi han participat representants d’entitats com el sindicat USTEC, la FaPaC, la Fundació Jaume Bofill, el Consell Nacional de la Joventut de Catalunya o el Centre UNESCO de Catalunya.