La creixent adopció de models d'atenció sanitària basats en valor ha incentivat l'ús de resultats en salut i en experiència reportats pel pacient -els anomenats PROMs (Patient Reported Outcomes Measures, resultats reportats pel pacient en relació amb la seva salut) i PREMs (Patient Reported Experience Measures, indicadors de l'experiència reportada pel pacient en l'atenció mèdica), que permeten avaluar, des de la perspectiva del pacient, aspectes tant clínics objectius i personals subjectius-, amb el potencial d'enriquir el procés de presa de decisions amb dades informades per l'usuari.

En aquest context, i basant-se en la seva experiència d'ús de PROMs i PREMs en el programa E-Cap de Bestiar Salut, impulsat fa quatre anys per la Unitat d'Innovació Clínica i Organitzativa (UICO) dels Hospitals de Quirónsalud integrats a la xarxa pública madrilenya (Sermas) -els hospitals universitaris Fundació Jiménez Díaz (Madrid), Rei Joan Carles (Móstoles), Infanta Elena (Valdemoro) i General de Villalba (Coll Villalba)-, aquesta xarxa hospitalària ha incorporat la informació reportada pels pacients al procés de presa de decisions "per portar a la màxima expressió la participació del pacient en el seu procés de salut".

"El resultat és DeciDE Salut, una iniciativa de Medicina basada en valor, en allò que de veritat és important per al pacient, la seva salut i experiència personal, que aquesta xarxa hospitalària ha posat en marxa a començaments d'any, proposant un entorn digital per informar del procés de presa de decisions compartida i incorporant dades agregades d'un programa de PROMs i PREMs, els primers resultats aplicats a la branca de l'Hematologia dels quals acaben de ser publicats a 'Frontiers in Public Health', publicació internacional que promou el debat entorn dels reptes intersectorials de la salut pública", segons va explicar l'entitat.

Concretament, l'article, firmat per Marta del Olmo, gerent territorial dels hospitals Rei Joan Carles, Infanta Elena i General de Villalba i directora d'Experiència de Pacient en els tres centres i la Fundació Jiménez Díaz; els doctors Jorge Short, gerent territorial adjunt dels tres primers hospitals; Adriana Pascual, directora mèdica del centre valdemoreño; Raúl Córdoba, Rafael Martos i Carolina Miranda, caps associats respectius dels serveis d'Hematologia de la Fundació Jiménez Díaz, General de Villalba i Infanta Elena -dirigits per la Dra. Pilar Llamas, cap del Departament d'Hematologia de la xarxa assistencial; Enrique Baca, cap del Departament de Psiquiatria dels quatre centres; i Bernadette Pfang, de l'Institut d'Investigació Sanitària de la Fundació Jiménez Díaz, suggereix que els primers resultats de l'aplicació d'un marc digital per a la presa de decisions compartides enriquit amb PROMs semblen ser beneficiosos per a l'esmentat procés.

PLANIFICACIÓ CONJUNTA

El programa, basat en l'evidència científica, ofereix al pacient informació completa, clara i rigorosa per ajudar-lo a la presa de decisions compartida amb el seu professional sanitari, i afavorir la seva màxima participació en l'elecció, disseny i planificació del seu procés de salut. Per a això, incorpora i avalua no només informació clínica, sinó també resultats en salut i en experiència personal, a través de l'aplicació de desenvolupament propi d'aquesta xarxa assistencial, el Portal del Pacient, integrada al programa d'història clínica electrònica també propi d'aquest grup, Cassiopea.

Aplicat a la pràctica real, per exemple, d'un pacient amb limfoma, un tipus de càncer hematològic, una vegada confirmat el diagnòstic, l'especialista explica al pacient en consulta les opcions de tractament disponibles, amb els seus corresponents beneficis i possibles efectes que impliquen, convidant-lo a analitzar-les en funció de les seves necessitats, prioritats o circumstàncies personals, abans de posar-les en comú en una següent cita per prendre després una decisió compartida dins de la planificació conjunta de la millor estratègia per al seu cas concret.

Posteriorment, i a través de l'esmentada aplicació, el pacient rep la informació sobre les característiques, resultats desitjables i possibles efectes de les diferents opcions terapèutiques per sospesar-les i assignar un ordre personal de prioritat a aquestes dades, així com qüestionaris que el seu equip clínic ha dissenyat expressament per a ells sobre els seus hàbits de vida, percepció de símptomes, estat emocional o valors. L'anàlisi conjunta de la informació clínica i l'obtinguda dels qüestionaris, que permet identificar, a quins aspectes donen més importància, tant dels resultats com de la seva tolerància als possibles efectes, "tanca el cercle" entre la recopilació d'informació de salut i de dades informades pels pacients i el procés de presa de decisions.

El resultat és la proposta de l'opció de tractament que millor s'adapta a les necessitats del pacient, que s'integra automàticament en la seva història clínica i que serà valorada amb el seu professional mèdic en la següent consulta, integrant així la perspectiva de l'usuari al seu procés de salut perquè pugui protagonitzar i participar de forma plenament activa en el mateix.

"En definitiva, DeciDE Salut és una eina de presa de decisions compartides per millorar els resultats en processos amb alt impacte en la vida diària i diverses alternatives terapèutiques, que avalua el que més importa al pacient -les seves vivències, opinions, necessitats i prioritats- durant el procés assistencial i l'incorpora al seu pla terapèutic, per oferir al pacient més salut, més eficiència i millor experiència. Actualment, ja és una realitat per als pacients amb diagnòstics hematològics complexos dels esmentats quatre hospitals, als quals s'estan sumant altres processos i especialitats," conclou l'entitat.