El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha anunciat avui a la sessió de control del Congrés que en els pròxims dies es reunirà a Catalunya amb el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, per plantejar-li "un nou acord entorn d'un nou pla de Rodalies". De la Serna, que ha dit que ja ha mantingut un "primer contacte" amb Rull i que estan planificant la trobada, s'ha mostrat convençut que "cal fer una inversió important" en els ferrocarrils catalans.
Després de defensar que les infraestructures a Catalunya són una "prioritat" per al Govern d'Espanya, especialment els ferrocarrils, el ministre s'ha compromès a "continuar impulsant" aquesta inversió aquesta legislatura. Segons les seves dades, l'Estat ha destinat 11.200 milions d'euros en infraestructures a Catalunya des de 2012.
El titular de Foment ha respost d'aquesta forma al diputat d'En Comú Podem Félix Alonso Cantorné, que li ha plantejat el problema del "caos ferroviari" a la xarxa de Rodalies de Catalunya i li ha recordat que diversos estudis apunten a la "falta de manteniment i inversió" com causa.
20 dies de retard
Cantorné ha destacat que, en el període de l'11 de juliol a l'11 d'octubre, la línia R16 va acumular 20 dies de retard i que els usuaris dels trens del sud van patir un "calvari", perquè "sabien quan sortien, però no quan arribaven".
Després de defensar que una cosa així suposa la constatació del "fracàs d'un model que aposta per la minoria que utilitza l'AVE i s'oblida de la gran majoria que són usuaris de Rodalies i Regionals", el diputat d'Units Podem ha acusat el Govern de Rajoy d'estar "matant al ferrocarril" i li ha reclamat completar el pla de rodalies (2008-2015) i aprovar un pla urgent d'inversions per a algunes línies.
Rèplica del ministre
De la Serna li ha replicat que pels a prop de 1.600 quilòmetres de xarxa ferroviària a Catalunya circulen cada dia 1.130 trens i que "per cada tren que té una incidència hi ha altres 1.129 que circulen i no les tenen".
Ha defensat a més que en el que va del 2016 els viatgers han augmentat en Alta Velocitat i Llarga Distància un 4,6% i en Rodalies, un 1,2%, si bé ha reconegut que "queda marge de millorar" i que "cal fer una inversió important, com ve fent en el Corredor Mediterrani els últims anys".