El ple del Senat ha aprovat la reforma de la llei de trànsit, amb la incorporació d'una esmena del PSOE, que elimina la possibilitat que els vehicles sobrepassin en 20 km/h el límit de velocitat per avançar a carreteres convencionals

La nova llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària, a falta de ser remesa novament al Congrés dels Diputats per tal que sigui aprovada definitivament, modifica les infraccions que treuen punts del carnet. Així, s'augmenta de tres a sis la penalització de punts per utilitzar el telèfon mòbil al volant.

A més, puja fins als quatre punts el càstig per no fer servir el cinturó, sistemes de retenció infantil, casc i altres elements de protecció obligatoris o fer-ho indegudament.

Per acabar-ho de reblar, a través d'una esmena transaccional, s'ha augmentat també de 4 a 6 els punts que es poden perdre per llençar a la via o als seus voltants objectes que puguin produir incendis o accidents, així com per avançar posant en perill o entorpint ciclistes o sense deixar la separació mínima d'1,5 metres.

L'anul·lació del marge de 20 km/h en els avançaments a carreteres convencionals ha estat un dels aspectes que ha aixecat més polseguera del projecte de llei durant tota la tramitació, que va ser tombat al Congrés.

Al nou text s'elimina l'apartat que determinava que "l'ensenyament de la conducció relativa als coneixements teòrics necessaris per a l'obtenció del permís de conduir es podrà efectuar a distància", que havia estat afegit al Congrés, i que ha ocasionat l'abstenció de Ciutadans.

Un cop més, el PSOE ha posat sobre la taula la mesura a través d'una esmena i, aquesta vegada, ha rebut el suport del Senat, que ha aprovat el projecte de llei per 153 vots a favor, 2 en contra i 96 abstencions, entre elles, les del PP, Ciutadans i Vox.

La nova llei també prohibeix la circulació de vehicles de mobilitat personal com els patinets i les bicicletes per les voreres, una mesura recollida en una esmena del PSOE transaccionada que, tot i que ja l'han adoptada en algunes ciutats, aquest grup creu que devia recollir-se en una norma amb rang de llei.

Al torn de portaveus, el diputat socialista, Raúl Díaz Marín, ha subratllat que el seu grup no pot compartir "aquesta forquilla" dels 20 km/h que es va configurar als anys setanta quan es prioritzava la fluïdesa del trànsit a la seguretat viària, mentre que ara "cal treballar en un sistema segur reduint els riscos al mínim".

A més, ha argumentat que la seva eliminació està avalada pels experts i ha preguntat a la dreta si es refien més d'entitats de reconegut prestigi com la Fundació per a la Seguretat Viària Fesvial o de Forocoches.

 

 

Imatge principal: Pla general del trànsit dens a la Ronda de Dalt, a l'altura de Vall d'Hebron, direcció Besòs/ ACN