Una de les persones que quan parlen, se'ls ha d'escoltar, és Albert Pla. El cantautor català, multidisciplinar, és un savi. Quan canta, quan parla, o quan escriu. Les seves lletres, les seves paraules, les seves respostes, no deixen ningú indiferent. Té el sa costum de fer sempre el que li rota i de dir sempre el que li surt del monyo. I nosaltres que ens n'alegrem. Acaba de publicar Los unos y los otros, una novel·la escrita en format WhatsApp, que només es pot llegir en format digital, que tracta de dos adolescents que van a la mateixa classe però no poden mai acostar-se a parlar perquè pertanyen a clans diferents, a grans corporacions comercials enfrontades entre sí. El diari El Español l'acaba d'entrevistar per aquest motiu i, com sempre, ha deixat anar algunes respostes meravelloses.
Parlen del procés d'escriptura, d'escriure, de com parlen els joves o del llenguatge. I en aquest sentit, Pla ho té claríssim: "la RAE no debería existir. No sirve para nada. Lo único: para catalogar palabras que ya existen. Si alguien se divierte haciendo listas de palabritas… me parece un triste destino, pero bueno, que lo hagan. Y ya si es para decir lo que está bien o lo que no está bien cuando otro escribe, me parece, directamente, de enfermo mental". També confessa que a ell, poques persones hi ha al món que li facin el pes: "yo soy asocial, en principio. La humanidad me cae bastante mal. Hay personas contadas que me caen bien, eso sí, pero yo no quiero resolver los problemas de la humanidad, para nada". I entre aquestes persones que probablement no li caiguin especialment bé, n'hi ha una que viu a costa dels altres, que li ve de família i que està posat com si fos un ficus, i a dit, el rei Borbó, Felip VI.
El citat mitjà li deixa caure que el cantautor s'ha referit sovint als Borbons i li pregunta què en pensa de les darreres notícies protagonitzades pel rei, com quan va revelar el seu patrimoni, fent-lo públic, dos milions i mig d'euros. Però Pla no s'empassa sopars de duro i ensorra el monarca espanyol. I no només a ell, també als dos principals partits polítics espanyols: "En primer lugar, me parece muy gracioso que los dos grandes partidos, el PP y el PSOE, que se llaman entre sí "terroristas" o "fachas de mierda, contigo nada", con lo del rey sí se pongan de acuerdo. No se pueden ni ver, pero para esto sí. En fin, ¿será que si cae el rey Felipe también caen ellos? Yo creo que sí y lo saben. Me parece que es mentira, que tiene mucha más. Todo lo que está vinculado a la familia real es mentira. Todas las noticias, todo lo que anuncian los partidos políticos. Es mentira podrida, vamos. Es mentira todo y lo sé yo y creo que lo sabe todo el mundo. Hombre, a veces cuelan una mentirijilla como más verosímil, pero todo está basado en 'no decir', en 'esconder'. Además, pensemos que está el dinero del rey y el dinero de la Casa Real, que son cosas distintas".
I l'hereva, i qui potser regnarà, Elionor? Quan va ser el primer cop que la va veure en públic i què va pensar?: "Tenía que leer la Constitución, no sé si estaba en la universidad de Salamanca o dónde era. Pues la veía en la tele, y la tele bifurcada: en un lado salía ella leyendo y en el otro lado, la policía dando hostias a los catalanes. Fue muy divertido. Todo el rato. Es que no me lo puedo creer que lo hagan tan gracioso. Cargas policiales y ella hablando, tan tranquila, presentándose en sociedad. Muy ilustrativo. La familia real es una familia enferma: si lees la historia de los Borbones verás que ese no fue el peor día de su trayectoria".
Especialment demolidor també és quan parlen de terrorisme. Arran d'escriure quan un dels personatges li diu a un altre "Creo que ETA también era un poco hippie", quan l'entrevistadora li recorda que "la derecha aún menta mucho a ETA", i quan li pregunta "¿Cuál es el terrorismo moderno?", Pla ho té clar: "Hombre, el terrorista es el Estado. Y no sólo pienso yo, sino que hay pruebas. Aquí en España hubo un grupo terrorista llamado el GAL, montado por el Estado. Y hace unos días se descubre que el Estado está metiéndose en los teléfonos de gente. Eso es terrorismo de Estado". Pla, geni.