'Objetivo. Patrimonio. Concurso de fotografía infanta Sofía'. Pel llibres d'història quedarà per sempre que el primer acte oficial de la infanta Sofia en solitari va ser presidint aquesta entrega de premis a la 'Galería de las Colecciones Reales' de Madrid. Un bateig on la filla petita dels reis ha triat un look de blanc, "símbolo de su bautismo que la sitúa en la senda de tener agenda", tal com escriuen alguns mitjans com 20 minutos. Un recinte que van inaugurar els monarques un any enrere i que "alberga auténticos tesoros artísticos cedidos por varias dinastías, también la de los Borbón".
La germana de la princesa Elionor, però, tot i l'absència de l'hereva o de Felip i Letícia, no estava sola. Ans al contrari. Una legió nombrosa de persones vetllaven per ella, gent de 'Patrimonio Nacional' i de Zarzuela, periodistes "y orgullosos y engalanados familiares de las personas que han ganado esta primera edición de los galardones que llevan su nombre". La infanta, amb 17 anys, ha presidit l'entrega d'uns guardons que com sempre, com és habitual tractant-se de la monarquia espanyola, ha tingut un tuf de carrincló i desafortunat que tomba. Ho ha analitzat tot fil per randa la millor cronista que hi ha al país sobre la monarquia espanyola, la periodista i escriptora Pilar Eyre, en una entrega imprescindible del seu pòdcast a YouTube, que ja avisem que porta per títol "No me ha gustado".
I la primera conclusió és que tot i que la filla dels reis escoltava amb atenció totes les intervencions dels premiats, no ha dit ni mu, no ha pronunciat cap discurs ni ha dit una sola paraula. Primera pífia de campionat, " aunque se ha mostrado muy próxima a los asistentes y ha intercambiado con ellos saludos de enhorabuena", diuen els mitjans. Només faltaria. Eyre, però, considera que aquest ha estat el primer error de bulto de la jove. I és que com diu l'escriptora, "no sé si Sofía es simpática o antipática porque no habló, no sé la voz que tiene, primer fallo. Porque si entrega un premio creo que hubiera estado muy bien que hubiera hablado. Sonreía mucho, pero no tenía sentido que diera este premio si no hablaba, bastante desacertado que diera un premio de fotografía".
N'hi ha més. "Segundo fallo: es un premio de una chica joven y no había ningún joven... La media de edad creo que era más o menos la mía. Y el lugar... era bastante feo, una especie de pasillo con todos sentados de forma bastante aleatoria. No se guardaba el protocolo, pero tampoco había espontaneidad". Per no parlar de l'absència total de Sofia i la seva germana després de la tragèdia de València amb 22 víctimes per la DANA, amb les nenes Borbó missing... "Hubiera sido bonito que el primer acto de Sofía hubiera tenido que ver con esto. Hay 50.000 personas capacitadas para determinar cómo la infanta podría expresar su cariño y afecto mediante un acto que no fuera la entrega de fotografía de un premio que no existía, de Patrimonio Nacional, que es una institución que suena bastante vetusta y nada relacionado con la tragedia que acabamos de vivir".
Com sempre, Eyre dient verdades como puños.
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!