La Casa Reial danesa ha rebut aquest matí del 5 de juny de 2024 un missatge demolidor: la visita d'estat a les Illes Fèroe queda cancel·lada. Era el tercer viatge oficial dels nous monarques des de la polèmica coronació del 14 de gener, marcada per la infidelitat de Frederic a Mary Donaldson amb Genoveva Casanova. Les Illes no són estrictament una destinació internacional, com sí que ho eren les veïnes Suècia i Noruega, però el caràcter independent d'aquest territori, governat per unionistes i sota la Prefectura de l'Estat dels royals de Copenhaguen, li conferia un valor especial. El 12 de juny havien de ser allà per passar 2 jornades completes, i res feia presagiar una patacada com aquesta. Però els feroesos i feroeses no estan per rebre reis ni reines. Tenen problemes més importants. I s'enfilen per les parets.

La vaga general pel fracàs de la negociació d'un nou conveni col·lectiu entre treballadors i patronal ha paralitzat el país, convertint-lo en un caos. 5.000 persones, un 10% de la població total de l'enclavament situat al nord de les costes d'Escòcia, han dit prou. Les escombraries s'aboquen al mar, no hi ha productes als supermercats ni benzina als sortidors. El clima tranquil del país ha esdevingut un infern, i s'auguren, com a mínim, 3 setmanes més d'aturada general. El primer ministre, que vetllava per contenir la situació amb motiu de l'arribada del seguici reial, ha acabat claudicant. El reclam monàrquic no ha minvat la crispació, tot el contrari. No sou benvinguts, ho deixem per a una altra ocasió.

Aksel V Johannesen, primer ministre de les Illes Fèroe / Govern de les Illes Fèroe

El rebuig d'aquest territori, en tot cas, fa respirar amb tranquil·litat Frederic i Mary, que com menys merders, millor. La pròxima setmana queda alliberada i, per celebrar-lo, la parella passarà els pròxims dies separada. Frederic havia programat un viatge oficial per l'aniversari del Dia D a Normandia. Aquella batalla decisiva de la Segona Guerra Mundial celebra vuitanta anys d'història, i diverses cases reials europees hi seran presents. Menys Felip o Letícia, per raons òbvies i històriques, gairebé tots. Fins i tot Carles III, malalt de càncer, i el seu fill Guillem, amb la dona Kate passant per un tràngol similar. El sobirà de Dinamarca no s'ho ha volgut perdre, era una bona manera de presentar-se com rei als seus homòlegs sense la pompa feixuga dels viatges reial. I sobretot, com a "solter". Sempre és un plus, sí.

Frederic i Mary durant la visita d'estat a Suècia / GTRES

La presència de la Mary no està contemplada, segons la documentació del programa commemoratiu, ni tampoc per les referències que estan fent els diaris danesos. Un fet que no li amoïnarà gens ni mica, perquè tampoc està destacant la consort per suar la cansalada en la seva nova posició. Resulta paradoxal que, quan només era princesa i tothom la deia pel cognom Donaldson, pencava molt més que ara. Potser va tenir alguna cosa a veure que el seu marit gaudís de cites romàntiques amb la Genoveva a Madrid, mentre ella oferia discursos a la seu de l'ONU a Nova York. Que treballi Rita. No la tornen a enxampar fent el préssec. Tot i que, en realitat, s'ha cobrat la revenja amb escreix. Pot ser que no hagi sortit tan malament, després de tot l'escàndol i la humiliació. És l'estil que impera entre els royals.

Frederic X i Mary Donaldson a la coronació / GTRES

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!