El principat de Mònaco, sempre embolicat en glamur i escàndols, s'ha convertit en l'epicentre d'una batalla d'egos que manté la reialesa europea en suspens. La conflictiva relació entre Carolina de Mònaco i Charlene de Mònaco, caracteritzada per frecs des del principi, va assolir el seu clímax amb un detall que, a simple vista, podria semblar trivial, durant l'exuberant casament del príncep Albert II i Charlene Wittstock, celebrada l'1 de juliol de 2011.
El que havia de ser una celebració de somni aviat va quedar enfosquit per un moviment estratègic que va sacsejar les bases del protocol real. Durant el banquet nupcial, el seient d'honor que corresponia a Carolina va ser cedit a Lynette Humberstone, la mare de Charlene. Aquest detall, encara que aparentment insignificant, va deixar clar que el poder a Mònaco estava canviant de mans.
I és que, conforme a la tradició i les normes del protocol monegasc, la persona més important del Principat hauria d'ocupar el seient a l'esquerra del príncep Albert, mentre que el pare de la núvia s'asseuria a la seva dreta. Carolina de Mònaco, germana del príncep i considerada durant anys la primera dama no oficial, era la candidata natural per ocupar aquest lloc d'honor. Tanmateix, en un sorprenent gir d'esdeveniments, aquest seient va ser assignat a la mare de Charlene, una simple plebea, el que va relegar Carolina a un segon pla i va plantar la llavor de la discòrdia.
Françoise Dumas: la dona darrere del caos protocol·lari
La responsable d'aquesta "relliscada" no va ser cap altra que Françoise Dumas, l'organitzadora d'esdeveniments que va marcar un abans i un després en les relacions de la família Grimaldi. Dumas, reconeguda per la seva impecable trajectòria al servei de la reialesa europea, va prendre una decisió que molts van interpretar com una declaració d'intencions: destacar Charlene i la seva família per sobre de Carolina.
Encara que Carolina, sempre coneguda per la seva elegància i diplomàcia, va optar per no fer una escena, la seva reacció va ser devastadora. En lloc d'ocupar un seient relegat, va decidir asseure's amb el rei Albert de Bèlgica i el Gran Duc de Luxemburg, allunyant-se simbòlicament del centre d'atenció i deixant clar el seu descontentament. Aquest gest va ser l'inici d'una distància que, més d'una dècada després, continua sent evident.
Un regnat de rumors i absències notables
Des d'aquell moment, la relació entre Carolina de Mònaco i Charlene es va convertir en una història de rivalitat digna d'una telenovel·la. Els tabloides es van omplir de comentaris sobre les absències de Carolina en esdeveniments organitzats per Charlene i viceversa. Fins i tot en els actes oficials, ambdues semblen evitar qualsevol interacció directa, optant per ubicar-se en extrems oposats de les sales. De fet, Charlene, que alguna vegada va descriure Mònaco com "un niu de taurons i escurçons", no ha deixat de llançar indirectes que molts interpreten com a atacs dirigits a la seva cunyada.
Per la seva part, Carolina ha mantingut una postura més reservada, però la seva falta de suport públic a Charlene és evident. Malgrat els esforços d'Albert II per mantenir la pau en la seva família, les esquerdes són cada vegada més profundes. Els observadors de la reialesa asseguren que aquesta enemistat no només té arrels en el protocol, sinó també en un xoc de personalitats i en la lluita pel control de la narrativa pública de Mònaco.