La princesa Elionor està en el seu quart dia de travessia amb el vaixell Juan Sebastián Elcano, en una etapa que forma part de la seva formació militar. Aquest dilluns estava rumb a les Illes Canàries. El trajecte total cobrirà 17.000 milles i passarà per alguns dels ports més importants de l'altre costat del bassal.
Aquest vaixell va ser construït el 1927, no només és un símbol de la tradició marinera espanyola, sinó que també exerceix un paper crucial en la formació militar dels futurs oficials de l'Armada, com és el cas de la princesa Elionor, que es troba actualment a bord com a part de la seva instrucció. Tanmateix, el vaixell que ha navegat els oceans durant gairebé un segle i recalat a més de 71 països, no ha estat exempt de controvèrsies. Amaga alguns episodis obscurs.
Tràfic de drogues al Juan Sebastián Elcano
L'abril de 2014, l'Elcano es va veure embolicat en un cas de tràfic de drogues que va sacsejar la reputació de l'Armada Espanyola. Durant una escala de cinc dies a Cartagena d'Índies, es van introduir presumptament al vaixell més de 150 quilos de cocaïna, que després serien distribuïts en ports posteriors, inclòs Nova York. Aquest incident, investigat per la DEA (Administració de Control de Drogues), va donar com a resultat la detenció de set membres de la tripulació, entre ells sis militars i un cuiner, encara que cap d'ells no va ser identificat com el veritable autor intel·lectual del tràfic.
La droga va ser descoberta en un compartiment destinat a guardar cables i veles, la qual cosa va evidenciar un preocupant descontrol en les mesures de seguretat del vaixell. Segons testimonis i documents del cas, la guàrdia militar no registrava adequadament als tripulants que pujaven i baixaven als diferents ports. Això va obrir la porta que qualsevol membre de la tripulació pogués introduir substàncies il·legals sense ser detectat. Aquest escàndol va deixar al descobert fallades estructurals en els protocols de seguretat, tacant la reputació del vaixell escola.
Mai no van transcendir els noms dels culpables
El cas va ser un terratrèmol mediàtic que l'Armada va intentar mantenir sota control, evitant el soroll públic. Malgrat quatre anys d'investigacions, els veritables culpables mai no van ser identificats. O almenys la seva identitat no van sortir a la llum. Finalment, els set acusats van ser condemnats per tràfic de quantitats menors de droga, amb penes de fins a tres anys de presó. No obstant això, les crítiques no van cessar, especialment quan el comandant de l'Elcano durant l'incident, Enrique Torres Piñeyro, va ser ascendit a vicealmirall, una decisió que va tenir el suport de la llavors ministra de Defensa, María Dolores de Cospedal.
Com era d'esperar, les normes de seguretat a bord del Juan Sebastián Elcano van ser endurides dràsticament des d'aleshores. Els reis Felip VI i Letícia poden estar tranquils pel benestar de la seva filla.