Des dels anys 90, la firma italiana United Colors of Benetton és més coneguda per les seves polèmiques campanyes publicitàries que no per la qualitat de les seves peces de roba. De fet, el grup italià va acabar l'any passat amb la major pèrdua de la seva història, 180 milions d'euros. Però això no és impediment perquè continuïn provocant indignació amb els seus anuncis. Amb el fotògraf oficial Oliviero Toscani al capdavant, han ensenyat malalts de sida en el llit de mort, dones negres donant el pit a nens blancs, primers plans de noies amb una substància blanquinosa prop de la boca o una monja donant-se un petó amb un jove sacerdot. Ni malalties, ni racisme, ni sexe, ni religió. Res escapa als tentacles de Benetton a l'hora de provocar en benefici propi.
Ara han tornat a la càrrega amb l'enésima polèmica, incloent imatges d'un grup d'immigrants de l'Aquarius que van arribar al port de València aquest diumenge després de ser rescatats en aigües internacionals davant de Líbia.
Un ús criticat durament, per exemple, per la ONG SOS Méditerranée, que "se desvincula por completo de esta campaña que muestra una fotografía tomada mientras nuestros equipos rescataban a personas en peligro en el mar durante una operación realizada el 9 de junio. La dignidad de los supervivientes debe ser respetada en todas las circunstancias. La tragedia humana que tiene lugar en el Mediterráneo nunca debe ser usada con fines comerciales". O pel ministre de l'Interior d'extrema dreta d'Itàlia, Matteo Salvini, que tot i negar-se a rebre els 629 refugiats als seus ports, ha publicat un tuit dient que és repugnant:
La campanya publicitària s'ha publicat al diari 'La Repubblica' i a les xarxes socials de la firma italiana i a banda de la imatge dels refugiats amb l'armilla salvavides també incorpora una segona fotografia amb dones i nens atesos per la Creu Roja.
Toscani es defensa dient que ha pretés subratllar un missatge polític: "No sóc venedor, no vull fer publicitat, vull ser testimoni del meu temps. Al ministre no li agrada? Doncs molt bé, encara hi ha gent suficientment intel·ligent per apreciar-ho".