Els que han vist el seu monòleg ¿Sí o no? de Bruno Oro a la Sala 9 del cinema Bosque de Barcelona diuen que és hilarant. L'actor català continua en bona forma amb un sentit de l'humor i un sarcasme que sempre ha tingut des que va decidir dedicar-se a la comèdia, el teatre i la televisió. L'inoblidable Artur Mas, Ángel Acebes i tants i tants altres personatges del Polònia ara vola en solitari i quan puja damunt un escenari, Oro fa or amb la seva veu i les seves cares. Fa riure, emociona, diverteix i distreu com pocs. A la pantalla, damunt un escenari o en els impagables vídeos que es grava (durant la pandèmia, van ser IMPRESCINDIBLES), parlant d'alguna cosa d'actualitat amb un sentit de l'humor irònic, sorneguer i divertidíssim.
Artista polifacètic, interpreta, fa obres, treu discos o publica llibres. El darrer, No somos gilipollas: "Fui a Madrid a hacer un casting. Luego cené con mis primos y la cena se complicó. Terminamos en una situación imprevista, tensa y un poco tragicómica. Esa noche es el hilo conductor de NO SOMOS GILIPOLLAS. Porque lo que nos pasó resume a la perfección los males endémicos de nuestra sociedad. Nuestras miserias y virtudes. Y esa penosa sensación de que a veces, desde arriba, se nos mean encima". Entreteniment assegurat que compta amb un prologuista de luxe: Jordi Évole.
El llibre, com bé s'especifica, és una radiografía de nuestro querido e imperfecto país. Quin? Sobre sentir-se d'un lloc o d'un altre n'ha parlat en una entrevista per a l'Agencia Efe. Explica que el llibre "es un retrato generalista y de brocha gorda que invita a reflexionar a través de la risa sobre las virtudes y los defectos que caracterizan a catalanes, andaluces, gallegos, vascos, madrileños y todas las demás perlas del Estado”. Un poti poti de trets característics que resumeix en que "los catalanes son serios y nobles, los madrileños son acogedores, los andaluces son muy festivos, pero siempre te toman el pelo, y el vasco, como el gallego, es muy serio, pero generoso”. Amb un denominador comú a tots ells: “Somos vagos, perezosos y un poco irresponsables con el curro, porque en el fondo lo que más nos gusta es encontrar motivos para festejar, estar con los amigos o la familia y disfrutar de la vida”.
Oro no es mossega la llengua parlant, no dels ciutadans, sinó de la classe política del país, que per ell, sembla una escola bressol: “La política se parece a una guardería”, i els polítics, “los niños en un patio de colegio”. Posa un exemple, les picabaralles entre els governs de la Generalitat i el de Madrid durant la pandèmia, una “rivalidad estúpida, unos para ser los más estrictos y los otros para ser los más festivos. Catalunya quiso dar ejemplo de su ‘seny’ cerrando la restauración, mientras en Madrid Ayuso se puso tremenda y dijo: ‘A mi no me joden la fiesta’”. La classe política, segons l'actor, a l'alçada del betum: “ha descendido a los infiernos”, amb discursos basats “en la descalificación, el insulto y en ser el más hábil dando zascas”. I el procés? Oro s'autoproclama “equidistante: las banderas y las fronteras no me dicen nada”. L'independentisme, per ell, "se ha desacreditado mucho por culpa de un Govern que está peleado y que ha desilusionado a la gente”. Gent a qui li veu “agotamiento, tanto independentistas como no independentistas”. Què ha dit la xarxa?
També s'ha referit a l'auge de l'extrema dreta a Espanya amb la irrupció de Vox i crida a “recuperar la tolerancia y la capacidad de abrigar a lo diverso. Aunque a veces tengamos la sensación de que se nos mean desde arriba, quisiera demostrar que la mayoría de los habitantes de este país surrealista no somos gilipollas”. Es pot fer comèdia de tot?, li pregunten. Resposta: “Se puede hacer comedia de casi todo, pero es un momento delicado para el humor”, diu un Oro que lamenta haver-se d'autocensurar a xarxes per evitar insults o que l'acusin de "faltar el respeto a alguien".