Des de sempre, la música ha estat considerada com una forma d'expressió artística que pot millorar i influir significativament en l'estat d'ànim de les persones, però pot realment ajudar en situacions de crisis econòmiques? Els experts indiquen que sí. De fet, per a ningú no és un secret que tots hem recorregut a cançons alegres per aixecar l'ànim davant un mal dia, però el que ningú no s'esperava era que una cançó de Beyoncé pogués ajudar les persones que es troben a l'atur, ja que l'alegre de la seva melodia pot ser de gran ajuda a l'hora de tenir una actitud més positiva davant de les adversitats. Segons un estudi realitzat per la Universitat d'Alcalá, que ha utilitzat la Intel·ligència Artificial (IA) en la seva metodologia d'investigació, les polítiques d'accés a la cultura poden ajudar la gran majoria dels ciutadans a satisfer les seves necessitats mentre els ajuden a mitigar les fluctuacions del seu benestar social.
El paper de Beyoncé i altres artistes com eines d'autoregulació emocional en temps de crisi
L'estudi, titulat 'Les preferències musicals com instrumento d'autoregulació emocional al llarg del cicle econòmic', ha estat dirigida pel Prof. Juan de Lucio, del Departament d'Economia de la institució acadèmica abans esmentada, i va ser duta a terme pel músic Marco Palomeque. Per a aquesta investigació es va utilitzar la ciència de dades i tècniques d'anàlisi de textos, a través de l'eina d'IA, VADER, per aconseguir una classificació setmanal, tenint com a referència les 100 cançons més escoltades segons 'Billboard' en les últimes sis dècades.
La investigació va analitzar 28.747 cançons publicades en el rànquing de 'Billboard' entre 1958 i 2019, arribant a la conclusió que, en una situació d'alta taxa d'atur, la societat generalment tria cançons més positives i amb una melodia alegre. Entre les cançons més destacades d'aquest llistat hi ha: 'Crazy Little Thing Called Love' de Queen, 'Physical' d'Olivia Newton-John, 'Ain't No Mountain High Enough' de Diana Ross, 'ABC' dels Jackson Five, 'Diamonds' de Rihanna i 'Single Ladies' de Beyoncé. De fet, el llançament de Single Ladies coincideix amb l'explosió de la crisi econòmica de 2008, la qual cosa explicaria la gran receptivitat entre les persones que estaven travessant per un problema financer.
El consum de música positiva com a estratègia per alleujar l'estrès i l'ansietat causats per l'atur
Segons l'estudi, les condicions macroeconòmiques, siguin bones o dolentes, com la inflació, les altes taxes d'interès o les baixes cotitzacions borsàries, poden afectar el benestar social. "La gent utilitza el consum per compensar l'impacte negatiu de les fluctuacions econòmiques", així que la música es converteix en "un instrument per contrarestar l'impacte en l'estat d'ànim de les condicions macroeconòmiques agregades". És a dir, ajuda a combatre l'estrès i l'ansietat. La investigació conclou que "les polítiques d'accés a la cultura poden ajudar els ciutadans a satisfer les seves necessitats i pal·liar de forma més eficaç les fluctuacions del seu benestar social". Així que, si estàs a l'atur en aquests moments, afegeix 'Single Ladies' de Beyoncé al teu playlist diari per millorar significativament el teu estat d'ànim.