Existeix alguna marca que no volgués que una estrella com Rihanna utilitzi els seus productes? La resposta és simple: sí. Però no és perquè dubten del nivell de projecció i visibilitat de la barbadiana, sinó per tot el contrari. Recentment s'ha donat a conèixer la notícia que Rihanna li ha espatllat un milionari negoci a una marca de sabatilles per haver-les utilitzat en un post a les seves xarxes socials abans que la marca la registrés com un producte original.
Segons ha transcendit, l'Oficina Europea de Propietat Intel·lectual (EUIPO, per les seves sigles en anglès) va rebutjar la petició que va fer la marca Puma de protegir el disseny d'un dels seus models de sabatilles. Això es deu que, dos anys abans de la sol·licitud d'aquest registre, Rihanna va publicar algunes fotos a les seves xarxes socials posant amb aquestes sabatilles esportives. Aquestes imatges es van fer tan virals que l'organisme de propietat intel·lectual va considerar que hi va haver una gran divulgació mediàtica d'aquest producte que ha eliminat el caràcter nou i individual que se'ls exigeix als dissenys per optar per aquesta mesura de protecció intel·lectual.
Una col·laboració publicitària de Rihanna en el punt de mira d'un organisme europeu
Tot va començar el juliol de 2016, quan la marca Puma va presentar la sol·licitud per registrar el disseny original d'unes sabatilles esportives blanques amb cordons i una sola gruixuda en color negre. No obstant això, una marca holandesa es va oposar a aquest registre, al·legant que aquest model no era nou i mancava de caràcter individual perquè havia estat divulgat massivament abans de la data del seu registre. D'acord amb aquesta companyia, havia estat Rihanna qui va difondre la imatge d'aquestes sabatilles en unes publicacions en el seu compte d'Instagram el desembre de 2014. Específicament, la intèrpret d'Umbrella' va publicar fins a set fotografies en les quals se li podia veure utilitzant aquestes sabatilles amb el logo de Puma. Com era d'esperar-se, aquestes imatges van causar un veritable enrenou a internet en acumular una gran quantitat de "likes" mentre eren replicades per diverses plataformes i mitjans de comunicació. Així mateix, la marca holandesa va indicar que la sola gruixuda en color negre que Puma volia destacar com un element nou no era per a gens original, ja que "havia estat posada a disposició del públic per altres fabricants de calçat anteriorment".
Davant d'aquest assenyalament, Puma va indicar que la sol·licitud de nul·litat era totalment inadmissible, ja que, encara que la col·laboració de Rihanna amb Puma va començar a finals de 2014, la sabata 'Creeper' es va llançar oficialment el setembre de 2015, així que era dins del període dels 12 mesos que indica la llei per poder optar per la protecció de disseny industrial.
Malgrat aquests arguments, l'EUIPO va rebutjar la moció de Puma, anul·lant el registre de disseny per "mancar de caràcter individual". Aquesta resolució es va donar a conèixer fa tan sols uns dies, per la qual cosa l'organisme europeu ha assenyalat que les publicacions de Rihanna en el seu compte d'Instagram, juntament amb el gran impacte mediàtic que va causar, constitueixen una "prova sòlida de la divulgació efectiva i suficient" del disseny.