Polònia és el programa estrella de TV3, per antiguitat, per repercussió, per audiència i per factura. És el que està millor fet, una mitja hora de luxe. És d'aquells productes premium que té TV3, com el culebrot o els Telenotícies: programes cars perquè tenen moltíssima audiència. Polònia té un cost de 3,5 milions d'euros l'any, comptant tot, ja que a diferència d'altres programes de productores externes, l'apartat tècnic el posa també la productora i no TV3. Minoria absoluta grava Polònia a un plató de L'Hospitalet amb els seus tècnics. Ho paga tot la productora de Toni Soler. El retorn per TV3 és enorme: programa líder cada dijous a prime time. Ahir un 15% i 300 mil espectadors. I l'orgull de ser l'única TV que té un espai de paròdia política pagat per un Govern com la Generalitat. Fa 20 anys que es va estrenar, han passat set presidents (Maragall, Montilla, Mas, Puigdemont, Torra, Aragonés i Illa) i ningú gosa tocar-lo perquè només els espectadors se'l carregaran deixant de mirar-lo. I això no passa.

Ferreras Polònia TV3

Una de les coses que més sobta del programa és la gran mobilitat d'actors. Els espectadors agafen afecte als imitadors dels personatges i quan marxen del programa és un drama perquè s'emporten l'actor i tots els seus personatges, que sovint hereten altres actors i a vegades moren. Per exemple quan va marxar Carlos Latre ningú va gosar seguir fent Núñez. Dels pocs actors que queden del primer dia (ja han plegat Bruno Oro, Mireia Portas o el mateix Latre per citar-ne tres de molt estimats) n'hi ha un d'especialment estimat: Cesc Casanovas. Té una fesomia que fa que s'assembli a tots els personatges que imita, i cau bé. Ara és Oriol Junqueras però ha sigut Joan Tardà, Pilar Rahola o Antonio G. Ferreras per citar-ne alguns.

Cesc Casanovas TV3

L'actor ha revelat a l'Ara que el mecanisme de cobrar dels actors del Polònia és senzill: cobres quan surts al programa, per tant si el teu personatge no té protagonisme, no surts i no cobres. Això li va suposar no arribar a final de mes en alguna ocasió, una dada sorprenent per tots els que miren TV3 que acostumen a pensar que els que hi surten es guanyen molt bé la vida. No tots i no sempre. Cesc Casanovas: “Un programa amb èxit dura un any, i si té molt dura tres temporades. Jo he tingut molta sort, ha estat cada setmana durant gairebé vint anys. Encara que no es cobra com a Madrid, si treballes de manera regular la feina està ben pagada. Funcionem per sessió d'enregistrament. Si no graves, no cobres. En aquest cas, el Polònia depèn de l'actualitat i no pots preveure la teva remuneració Si de sobte un personatge teu no és notícia, no treballes, el mateix passa amb les vacances de Nadal. Tu has de reservar aquests dos dies per gravar i no anar a gravar en un mes [...] Hi ha moments en què estàs gairebé obligat a combinar-ho amb altres coses com impartir classes d'interpretació, fer animacions i pregons per a festes".

I sí, un actor de Polònia, el programa de més èxit de TV3, pot no arribar a final de mes: "Quan passes èpoques magres, fent poques sessions, en què dius Estic al Polònia però no arribo a final de mes, aprens a ser més prudent. De fet, vaig haver de demanar pasta a un col·lega. Tothom en aquest ofici sap com va, i això passa". Ser actor és difícil, ni els bons poden adormir-se.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!