"Jo, tío, qué fuerte". Els seguidors d'Operación Triunfo 2017 recordaran perfectament aquesta frase i, especialment, la seva autora. És Amaia Romero, la jove navarresa que va guanyar aquella edició del talent show, que va anar a Eurovisió 2018 amb el que llavors era la seva parella, l'Alfred García, i que es va convertir en tot un fenomen musical, amb permís de Rosalía, és clar. L'Amaia combina una veu portentosa amb un caràcter allunyat del posat de les estrelles més rutilants, i amb un ritme de producció musical reduït a la mínima expressió. De fet, el seu primer senzill ha arribat aquest mes de maig de 2019, és a dir, pràcticament un any i mig després de la sortida de l'Acadèmia d'OT. "El relámpago", que així se'n diu el tema, ha estat realment un llampec molt lent i treballat.
La de Pamplona ha començat a presentar en públic aquesta cançó, com ara al festival Warm Up a Múrcia, on va compartir escenari amb el grup asturià Axolotes Mexicanos, del que l'Amaia sembla ser molt fan... i molt bona amiga. El bolo es va convertir en una festa a dalt de l'escenari. Una festa a la que Romero va arribar "un poco borracha"
Amaia con Axolotes Mexicanos (1) pic.twitter.com/F76T2YT1ui
— The Lights and Buzz (@playthispiano) 5 de mayo de 2019
No es pot negar que la noia és pura sinceritat i joventut. Els seus companys de concert (que segurament compartien el mateix estat d'excitació, tot i que de forma més discreta) van tractar de treure'n ferro: "No digas eso, que no se nota. Ellos también, que son las tres de la mañana". I van començar a tocar els acords d'un tema, alliberant-los del compromès moment. Amaia es deixava anar saltant, agitant-se, feliç, fins que va agafar el micròfon per acompanyar la banda. I bé, el resultat és una evidència de que sí, que Amaia anava contenta. No és que Axolotes sigui cap grup melòdic, ni molt menys, però tampoc cal ser un expert per adonar-se'n. A molts usuaris de les xarxes el comportament d'Amaia els hi ha donat ales per censurar públicament a una jove de 20 anys.
Ya podéis promocionar ya y seguir vendiendo humo que luego sube al escenario borracha y os desmonta el vender una chica cándida.
— Reinadebarro (@reinadebarro) 8 de mayo de 2019
Artista que sube a un escenario y dice que va borracha. Que pena me da esta chica, pinta a juguete roto.
— Reinadebarro (@reinadebarro) 7 de mayo de 2019
Pues cuando @AmaiaMontero actuó (supuestamente) borracha todo el mundo la puso a caldo, pero a @amaiaromero la aplaudís por ello... Ya se ve que no se mide a todos los artistas por el mismo rasero. https://t.co/bL3NwEhN7D
— petitsuisse (@lepetitsuissez) 9 de mayo de 2019
Yo no se ni quien es amaia romero pero ya me extrañaría a mi que perteneciendo a un colectivo como el de los músicos que suelen ser gente santísima, estuviera borracha.
— eduardo (@bremenwer) 9 de mayo de 2019
I és que Amaia és el blanc de les crítiques de un sector de la població que no perdonen la seva incontinència verbal, innocència i pensament no alineat, com quan va dir que el llibre "España de mierda" de Albert Pla no faltava a la seva maleta o més recentment, quan deia que no l'agradava La Venda, la cançó que el català Miki Núñez interpretarà el 18 de maig a Tel Aviv representat Espanya a Eurovisió.