La periodista Ana Polo és, com ella mateixa es defineix al seu compte de Twitter, "Humorista, reportera, guionista. Mis padres son andaluces. Feminista. Sóc una dona, no un objecte". Les tres primeres definicions les podem comprovar cada migdia al programa La segona hora de RAC1, on és una de claus de l'exitós programa que dirigeix i presenta Quim Morales d'una a dues del migdia, aportant-hi talent i sentit de l'humor a parts iguals.
I de les últimes definicions, "Feminista. Sóc una dona, no un objecte", n'hem tingut una clara mostra aquest cap de setmana. Polo té les coses clares i no combrega amb les mostres masclistes d'una societat que està plena d'elements que ho corroboren, per molt que alguns diguin que algunes feministes en fan un gra massa. Dissabte va ser al Palau Sant Jordi, on l'atenció estava posada damunt l'escenari, amb el concert que va donar Shakira, i on, juntament amb els seus èxits, va interpretar Boig per tu a petició del seu sogre.
Però l'interés també estava als banys del Palau Sant Jordi. Allà, la periodista va veure una publicitat que presidia els miralls del lavabo de dones. Publicitat que va fotografiar amb un expressiu gest amb el dit del mig:
Hola @PalauSantJordi aquí la meva opinió de la merda de publicitat que teniu als lavabos de dones pic.twitter.com/0yVZzwTlvc
— Ana Polo (@anapolo___) 8 de julio de 2018
Més clar no els hi podia dir. Des del mateix Palau li han respost, sense "peineta", però justificant que als lavabos masculins també van posar missatges com aquest.
La nostra intenció era fer una campanya per descarregar-se l’app del Palau i per això s’utilitza el terme princesa, reina, príncep i rei. Ens sembla important el que exposes i ho valorem. Esperem que almenys tinguessis una bona exeperiencia durant el concert. Salutacions.
— Palau Sant Jordi (@PalauSantJordi) 8 de julio de 2018
Però Polo no en va tenir prou amb les explicacions i els torna a exposar el perquè del seu enuig, perpetuant uns clixés masclistes i que la situació no se soluciona "igualant" la publicitat dels banys:
Entenc quina era la vostra intenció però no és excusa. Vivim en un món masclista i no es pot fer aquest tipus de publicitat. Perpetua estereotips que ens oprimeixen.
— Ana Polo (@anapolo___) 8 de julio de 2018
Ja sé que parleu també de prínceps i reis, sí; però la igualtat no va d’això. La situació no és simètrica, no se soluciona “igualant”.
— Ana Polo (@anapolo___) 8 de julio de 2018
De totes maneres, gràcies per contestar! Confio que en el futur sereu més curosos. Salutacions.
Malgrat les explicacions, a la xarxa s'ha creat un debat sobre la idoneïtat o no de fer queixes com aquestes i de si són superficials o absolutament necessàries. Comentaris, de vegades, en un to alliçonador pel que Ana Polo no estava disposada a passar, especialment, quan qui li deia el que havia de fer eren homes:
Totalment d,acord, ni reis, ni reines, ni princeps ni princeses, ni futbolistes ni ballarines fora tòpics ensucrats. Segur teniu bona intenció i ni tant sols us heu adonat perque estem educats en un masclisme desde petits a casa, l,escola, els mitjans...
— Erguibus 1 (@erguibus) 9 de julio de 2018
Viva el feminismo de postureo. Os está yendo genial así. Seguid quejandoos por tonterias, llegaréis súper lejos. Enhorabuena
— Sergi Casado (@sergicasado10) 8 de julio de 2018
Seguid vosotros, hombres, diciéndonos cómo tenemos que hacer las cosas, que también os está yendo genial.
— Ana Polo (@anapolo___) 8 de julio de 2018
Això se us està anant de les mans https://t.co/diqeWfoQLd cal treure punta a tot i menys ambña peineta. Namaste
— Alberto Clavería G. (@Al_unlimited) 8 de julio de 2018
Es esto un hombre diciéndome como tengo que tomarme mi propia opresión?
— Ana Polo (@anapolo___) 8 de julio de 2018
Jo ho veig només com un joc de paraules, ja que estàs al Palau Sant Jordi.
— mery (@meribey) 8 de julio de 2018
No crec que s' hagi de treure més punta. Igual que als del homes hi haurà rei i princep.
És un joc de paraules que no es pot fer, em sap greu. La situació no és simètrica, els homes no tenen la pressió que tenim nosaltres per haver d’encaixar en aquest patró de princeses. Al masclisme se’l combat en aquestes petites coses.
— Ana Polo (@anapolo___) 8 de julio de 2018
Jo hi vaig ser. Ahir vespre i també havia els rètols de príncep del palau. No li donis tantes voltes. Jo sóc dona i penso que a vegades hi ha una sobreactuació . Coses més importants ens haurien de preocupar com a dones...
— olgasallent (@olgasallent1) 8 de julio de 2018
El masclisme comença en aquestes petites coses. És important estar alerta i acabar amb aquestes campanyes que perpetuen l'estereotip de que les dones hem de ser princeses. Mira aquest fil: https://t.co/k9NuSE9UrQ
— Ana Polo (@anapolo___) 8 de julio de 2018
Aquest dimarts actua el grup Pearl Jam al Palau Sant Jordi. No sabem si Ana Polo es fan dels de Seatlle, però si li vénen ganes d'anar al lavabo entre cançó i cançó, tenim curiositat per saber si als miralls encara hi continuarà la mateixa publicitat. En cas que 'no hagin tingut temps de canviar-la', els del Sant Jordi tenen fins el 15 de setembre, quan actuarà precisament, un bon amic de Shakira, Maluma. Les queixes de Polo venen dies després d'una altra publicitat polèmica.
El centre comercial L'Illa Diagonal va retirar una campanya publicitària on es veien molts homes esperant cansats i avorrits mentre les parelles compraven, després que ho demanessin l'associació Dones Juristes i l'Institut Català de les Dones.