Arturo Pérez-Reverte generant polèmica. La frase forma ja part de la quotidianitat. Què fa diferent aquest episodi? Que té com a protagonista al gran heroi de l'espanyolismeu: El Cid Campeador. L'escriptor i excorresponsal de guerra dedica la seva última novel·la ('Sidi', Alfaguara) al personatge favorit de la llegenda pàtria, la icona pop dels nostàlgics de La Reconquista. Però no per lloar-lo i prou, com s'haguessin esperat els seus fidels. No, el que fa és desmuntar i arruïnar el relat establert, enfurismant el sempre irascible col·lectiu. "En el Cid hay un 20-25% de verdad y un 75-80% que es leyenda". I de la realitat que ha fet servir per escriure aquest llibre extreu conclusions demolidores: No era un voluntari carregat d'ideals, sinó un mercenari mogut pels diners. Valent i guerrer, sí, però de pagament.
"Prefiero tener al lado a un mercenario profesional y bien pagado antes que a un voluntario entusiasta. Porque al voluntario lo mueve el ideal; y el ideal, a veces muy a menudo, la realidad lo destruye".https://t.co/iv7dYGsd0L
— Arturo Pérez-Reverte (@perezreverte) 20 de septiembre de 2019
Ho explica l'escriptor a una entrevista amb National Geographic, que demostra la capacitat de l'autor per fer bullir l'olla i provocar amb temes espinosos: "Prefiero tener al lado a un mercenario profesional y bien pagado antes que a un voluntario entusiasta. Porque al voluntario lo mueve el ideal; y el ideal, a veces muy a menudo, la realidad lo destruye". Una clatellada que sona a ultratge, tal i com "eso de que El Cid era un patriota español es mentira. Primero porque España no existía como tal". No, era un territori "turbulento, sangriento e incierto", on el Cid es va vendre al millor postor. L'Arturo afegeix que, de fet, tots som mercenaris. Tots tenim un preu, ell el primer. Però, com és que l'espanyolisme el té com heroi intocable, i la Reconquesta com la gran fita patriota? Per herència del franquisme, que els va utilitzar com a símbol: "Patriotismo barato para justificarse en una ideología de la que carece". Les crítiques no s'han fet esperar.
Quizás no era un patriota español.
— William Hated (@LeeVanClift) 20 de septiembre de 2019
Lo que si es seguro es que todo antiespañol que se precie debe soltar espumarajos por la boca al oir su nombre.
Solamente por eso debe ser honrado.
El Cid, uno di noi
Arturo, en ocasiones eres como ZP, q no creía en el concepto nación q el presidía. Quien no cree en lo q representa está abocado al fracaso.
— DonFadrique (@Javcersan) 20 de septiembre de 2019
Por otro lado, aún teniendo razón, queremos al Cid como símbolo d Español q nos arrastre a la muerte si fuera preciso por nuestra Nación.
SR. PEREZ, Ud. escribe desde la tierra de Cervantes y de Ortega y Gasset.
— LUZBEL, La luz frente a los dogmas. (@EdgarAv78819088) 21 de septiembre de 2019
Al preferir un mercenario, ya antepone el objetivo que, Ud.lo quiere a cualquier costo, sobre la justicia. Eso ya lo convierte a Ud. en un hombre sin escrúpulos, en un teórico de la criminalidad.
"¿Cómo va a existir? Es un concepto muy posterior".
— Historia Española (@HistoriaEspanna) 20 de septiembre de 2019
No, la idea de Reconquista existe claramente durante la misma. Consulte las fuentes, una muestra:https://t.co/Fmctj41YkE
Así que todo es cuestión de dinero... en la cabeza de usted 🤔
— J (@Jokertersen) 20 de septiembre de 2019
pues yo creo que si era en patriota, si no no habria liberado tantas villas y ciudades
— antonio perez (@antonio06425281) 21 de septiembre de 2019
Una persona que prefiere tener a su lado a alguien que tiene un precio a quien esta por que quiere, dice poco de su ética
— colores (@juan_mesia) 21 de septiembre de 2019
Toda la razón. Pero aplícate el cuento. Tú defiendes a España como el voluntario entusiasta que muchos llevamos dentro. Han de venir profesionales que nos suplan. Que sepan defenderla. Las ganas nos pueden.
— Ostiazos (@Ostiazos) 20 de septiembre de 2019
Diría que en la época de los Tercios Españoles, el voluntario español destrozaba al mercenario. Hay razones q no cubre el oro
— Víctor (@Vicespcas) 20 de septiembre de 2019
Qué pena tu adoctrinamiento pesimista. A lo mejor el inglés Robin Hood se movía sólo por ideales. Y no digamos Corazón de Leon. Venga a tirar piedras al propio tejado.
— Claudia (@Claudia85838690) 20 de septiembre de 2019
Després de fer una nova muntanya "d'amics", i assegurar-se uns quants milers d'exemplars venuts extra, el mateix autor explica el truc: "Cuento historias y cobró por ello. Yo vivo de esto y mi trabajo es contar historias. Yo no tengo ningún objetivo moral. Podría contar historias de violadores igual, sin ningún remordimiento y sin ningún complejo". Però fins i tot, sent tot fruit de la ficció literària, hi ha qui s'estira dels cabells per 'l'abús', pel suposat foc amic La feina ben feta d'un mercenari. De les lletres, és clar.