No hi ha res millor que anar a prendre un cafè per conèixer el tarannà d'una ciutat. L'ambient, la neteja, la forma en què van vestits els cambrers, l'amabilitat... tots els factors són un reflex que donen pistes als visitants de què es poden trobar al territori. La necessitat de saber idiomes d'un recepcionista a una població tan turística com Barcelona és un factor bàsic perquè pugui atendre a totes les persones que visiten l'establiment. Anglès, francès, alemany, xinès... són moltes les llengües que es poden escoltar a la ciutat de Barcelona i poder moure's a un lloc parlant en un idioma que mig domines és essencial per millorar l'aventura. Tothom ha anat de viatge i sap què és parlar en aquell mig anglès, mig idioma de signes que fa vergonya tan sols de pensar-ho, però bé al final la gent s'acostuma a entendre's com pot. Si, a vegades, ni els que parlen el mateix idioma s'entenen, ja us podeu imaginar la dificultat de fer-ho amb un idioma que desconeixes.
"El client sempre té la raó" és una de les frases més repetides per tots els caps d'establiments de cara al públic. Normalment, és el client qui tria la llengua en què vol parlar i en les primeres paraules, sense saber ben bé quina és la llengua dominant dels dos, la gent s'acaba entenent. Tot i això, quan una persona catalana entra en una cafeteria a la ciutat de Barcelona, l'únic que espera és poder parlar en la seva llengua per demanar un simple cafè. Encara que sembli una cosa bàsica, això no li ha passat a Berta Aroca i, mitjançant el seu compte d'Instagram, ha explicat una situació catalanòfoba de dilluns al matí. Quina escena per començar la setmana... La influencer ens té acostumats a explicar-nos el seu dia a dia i, avui, sense excepcions, ha començat a relatar què estava fent en sortir de casa.
"La realitat és que no he fet pipí des d'ahir a la nit. M'estic miccionant molt. Em fa molt mal tot i només estic buscant un lloc desesperadament, qualsevol cafeteria...". Mentre parla, en veu una que la convenç: "Ah mira! Aquesta és mona". El que semblava una solució del seu problema quotidià es va convertir en un episodi incòmode per a la influencer. Minuts després penja una altra història: "Al final l'he descartat perquè penso que tinc dret a què m'atenguin quan demani un cafè amb llet, amb la llet molt calenta en català i no ho hagi de fer en anglès, ni en castellà". Sense entrar en detalls de quina ha estat la conversa dins de la cafeteria, Berta Aroca ha explicat la seva reacció. Realment és fantàstica, si una situació tan quotidiana com demanar un cafè li és incòmoda, que marxi. No ha pogut fer pipí, però ha donat una lliçó.
"Un café con leche, con la leche muy caliente", no creiem que en castellà sigui tan diferent com en català per no entendre-ho. Ara, si és el receptor qui no ho vol comprendre, el problema és bastant més ampli que no conèixer el català. Sense saber ben bé què ha passat, la poca amabilitat dels cambrers, en aquests casos, ajuda a tenir reaccions com les que ha tingut la Berta. Que els clients se sentin còmodes és un aspecte clau per generar la fidelitat dels clients en una ciutat que està plena de competència. La noia no ha volgut mencionar la cafeteria, també bé per ella per evitar-se mals de cap. Esperem que en la següent hagi pogut anar a fer un pipí tranquil·la i hagi demanat el seu cafè amb llet en català. Serà per cafeteries a Barcelona.
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!