Somiar és gratis, i els fans espanyols d'Eurovisió ho fan amb la victòria de Blanca Paloma aquesta nit a Liverpool. Aconseguir la tercera corona, després de les de Massiel i Salomé en blanc i negre, és la meta. Els somnis, però, també tenen una altra cara molt més amarga: la gran majoria de vegades no passen d'això, d'un miratge oníric que es desinfla i caus de quatre grapes a crua realitat. I aquesta dicta que, per molt que cada any sentim el mateix xup-xup del "aquest any sí" versió iurofan, Eurovisió no és un jardí de roses per a Espanya. Tret d'excepcions com Chanel, Beth, Karina, Mocedades i un grup d'escollits més, sortir a la foto en bona posició és missió impossible. La cantant d'Elx i el seu 'EAEA' flamenco i amb mantó ple de flocs ho té magre. Tot i que les apostes tampoc l'ensorren, que sempre és d'agrair.
Llegim en aquest sentit que els pronòstics, la intel·ligència artificial i un pop que tenen en una peixera en algun aquari del planeta han dictaminat que l'entusiasta Blanca Paloma acabarà en una digna cinquena posició. I això és un triomf, perquè el tema provoca confusió. No és que sigui lleig, desagradable o coses per l'estil, és que penses en el festival i t'imagines qualsevol altra cosa. Coses com les que fa Loreen, la sueca i guanyadora del certamen el 2012 amb la mítica 'Euphoria' que hem ballat a bodes, discos i festes des d'aquell dia. Ara vol repetir amb 'Tatoo' i passar a la història amb majúscules. Loreen, per cert, no té ni idea de qui és l'artista espanyola, ha quedat clar fa pocs minuts a les bambolines. O va molt sobrada... o no coneix el tema espanyol. I això és indicatiu d'alguna cosa. D'un fracàs anunciat i repetit.
🔴 Eurovisió 2023, DIRECTE | Última hora de la Gran Final i Blanca Paloma
Eurovisió passa del flamenco, Espanya estava avisada
Espanya reivindica el flamenco a Eurovisió, això és indiscutible. Per què ho fa? Bàsicament perquè així ho va decidir el Benidorm Fest, el famós procés de selecció en el que, se suposa, seguidors i experts es posen d'acord. L'any passat, amb tota la moguda amb Tanxugueiras, Rigorberta Bandini i Chanel, és cert que la van encertar enviant la d'Olesa de Montserrat. Va fer un numeràs amb 'SloMo' i va arribar al tercer lloc, paraules majors. Aquest 2023 hem passat pel mateix play-off musical i la campiona ha estat la Blanca Paloma, que s'assembla com un ou a una castanya a Terrero. No, no es tracta de fer sempre el mateix, clar, però... tan diferent? I tan marcadament espanyol? Què es pensen, que això és 'La Macarena'? No pas. De fet l'artista d'Alacant és millor que Los del Río, però no lluirà igual. Eurovisió passa del flamenco. I estaven avisats.
Blanca Paloma reivindica Remedios Amaya, el gran zero espanyol de 1983
Un advertiment que va tenir lloc el 1983 a Munic, una de les cites eurovisives més desastroses per a Espanya. Aquella va ser l'edició de Remedios Amaya, la "Barca" i l"Spain 0 points" que no es va sentir mai, però que tothom té a la memòria. Última posició amb un "tema ètnic", segons la retransmissió, que TVE va justificar parlant de "choque cultural" pel zero patatero. El món no estava preparat per al flamenco el 1983, quins pebrots, amb perdó. Camarón, Paco de Lucía, etcètera... però envien la marcianada de la barca. En fi. Han passat les dècades i ara ho tornen a provar, a veure si han madurat i valoren millor l''EAEA'. Blanca Paloma ha entrat al joc amb un gest que pot ser malastruc, cantar el "Ay, ¿quién maneja mi barca, quién?, que a la deriva me lleva, ¿quién?" Els fans ja poden tremolar, especialment els supersticiosos. Ha mentao la bicha.
Si la maledicció segueix vigent, això no té remei. De la deriva al naufragi.