Després d’haver-se situat com una de les novel·les més venudes dels últims anys a les llibreries espanyoles, Patria de Fernando Aramburu arribarà a la petita pantalla el 27 de setembre. I ho farà de la mà d’HBO, que ha produït una websèrie basada en el llibre. Però quan falten poc més de tres setmanes per al seu llançament, una forta polèmica ha col·locat l’etiqueta #CancelaHBO en la llista de tendències a les xarxes socials. Només cal fer un cop d’ull a les piulades que duen el hashtag per comprovar la gran quantitat d’espectadors d’arreu de l’Estat que s’afegeixen a les crítiques i fan una crida al boicot contra la companyia audiovisual. L’origen de la controvèrsia es troba en el cartell promocional que s’ha fet públic en les últimes hores. A l’esquerra de la fotografia, una dona plora mentre abraça el cos d’una víctima mortal d’ETA; a la dreta, la imatge d’un detingut torturat en dependències policials.
I és que Patria narra la història de dues famílies durant els anys de plom d’ETA al País Basc, però són diverses les persones que s’han mostrat indignades per un cartell promocional que consideren que posa al mateix nivell els dos bàndols del conflicte. “Todos somos parte de esta historia”, resa l’anunci d’HBO que acompanya la fotografia d’aquest enrenou. Entre els que s’han queixat, l’eurodiputat de Ciutadans Jordi Cañas, que ha alçat la veu per exigir que “no se vierta más sufrimiento sobre las víctimas de ETA, su entorno social y sus cómplices de Herri Batasuna”. Paraules que subscriuen dirigents polítiques de la dreta espanyola com Andrea Levy i Rosa Díez. La situació ha anat a més, fins al punt que el mateix Fernando Aramburu s’ha pronunciat públicament per a desmarcar-se’n. “El cartel me parece un desacierto”, ha assenyalat. I malgrat que ha assegurat que ha vist la sèrie sencera i que només “una o dos secuencias” no li han fet el pes, la resta sí que fa justícia al que ell va escriure al top vendes. Tot i això, aclareix: “Juzgo que este primer cartel no es suficiente para formarse una impresión completa de la serie y lo atribuyo a una estrategia de márquetin que no comparto”.
El cartell de la polèmica és, doncs, la primera promoció de la sèrie. Però n’hi haurà més. Caldrà veure quina reacció provoquen els altres anuncis entre l’audiència.