El Corte Inglés ha tornat Espanya a la postguerra. Atenció: les mares "trabajan en casa cuidando a su familia, intentan sacar tiempo para ellas cuando los niños se han dormido o hacen malabares para recoger a los niños del colegio". Totes elles són “100% madres”, segons el centre comercial, que les "homenatja" d'aquesta manera en un espot (que, per cert, ja no és al seu web) de cara al Dia de la Mare. El 100% el desglossen d'aquesta manera: "97% entregada + 3% egoísmo + 0% quejas", i afegeixen que "hacen una aportación silenciosa" a la societat. Més que mares, semblen esclaves. Esclaves d'un masclisme impropi del segle XXI. "Macromasclisme", segons la conductora d'El Matí de Catalunya Ràdio, Mònica Terribas, que considera "un error" aquesta campanya anacrònica.
Terribas es pregunta per la intenció de la marca amb l'anunci, que encara es pot trobar a les xarxes. La resposta sembla clara: provocar una onada d'indignació i aconseguir l'objectiu primordial de qualsevol campanya publicitària: que es parli d'ells. Una altra cosa és en quin sentit se'n parla, i només cal fer una visita ràpida a Twitter per comprovar el rebuig contra els papers que atribueixen a les mares, que perpetuen el masclisme.
¿Te ofende si te digo que tu madre era una puñetera sumisa? Pues eso mismo te está diciendo el anuncio de El Corte Ingles, y si no te ofende, háztelo mirar. https://t.co/OxBrMR5SNQ
— Aloha (@ajauuu96) 3 de mayo de 2019
Que el @CorteIngles és feixista i masclista ho saben fins i tot els bonobos africans. No sé de què us sorpreneu.
— Jordi Buch (@jordi_olot) 3 de mayo de 2019
Vuelta a los 50 con la Sección Femenina.
— EsPPeonza [PARODIA] (@EsppeonzAguirre) 3 de mayo de 2019
Publicidad de El Corte Inglés #FelizDiaDeLaMadre pic.twitter.com/iMWaWs5eAi
Me encanta el nuevo cartel de El Corte Inglés para el Día de la Madre #DiaDeLaMadre pic.twitter.com/NgcLbFaO1o
— SubversiveGirl (@subversivegirl) 3 de mayo de 2019
Que esperábamos, es el Corte Inglés. Quien lo conoce desde dentro sabe que está plagado de votantes de Pp y de Vox. Corte Inglés, españoles de bien. https://t.co/CNX4ZGRWe0
— Laura (@LauraYSusGatito) 3 de mayo de 2019
Soy madre soltera porque era demasiada responsabilidad para el padre. Me quejo cuatropecientas veces al día, trabajo pero no he renunciado a mi sueño de ser maestra, no soy sumisa, pienso también en mí. Y por todo ello El Corte Inglés dice que no soy 100% madre. 🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻🖕🏻
— Maestriña Rabuda (@monique_ville) 3 de mayo de 2019
L'altra cara de la moneda, és a dir, la d'aquells que consideren l'anunci com entranyable i adequat, també ha reaccionat davant la polèmica. Atenció al nivell dels comentaris:
Las feminazis y sus "planchabragas" , "Enfadades" con El Corte Inglés… ¿Existe alguien con quien no se putean? #DaddyIssues #Abroparaguas
— Mi Eh 🇪🇸 (@MiguelinEhr) 3 de mayo de 2019
Campaña de los ofendiditos esta vez contra El Corte Ingles. Estos son los que nos iban a librar del fascismo, los que piden censura y no toleran otras opiniones.
— t1cket (@t1cketR6) 3 de mayo de 2019
Hoy la tribu de los "ofendiditos" elige el Corte Inglés como causa de su malestar😑😑seguirá hashtag "boicotcorteinglés".
— Michael (@mikemoratinos) 3 de mayo de 2019
Muy cansino todo😥😥 https://t.co/OoFCKcN6kt
El Corte Inglés Un anunció formidable, representa claramente lo que es una madre, aunque algunos parezcan tener madres perroflautas tamborileras.
— MarisaH (@ZhMarisa) 3 de mayo de 2019
És cert que no és la primera vegada que l'empresa genera polèmica amb la seva antiquíssima concepció de la societat del segle XXI. Ja va passar amb Sant Valentí del 2016, quan van haver de retirar un anunci que identificava l'amor amb el control de la parella, o quan va accedir a pressions d'ultracatòlics per eliminar una campanya de tornada a l'escola en què els protagonistes eren dos homes gais que compartien la paternitat. Ara, el 2019, en plena onada de reivindicació feminista i dies després de les eleccions generals —que van tombar els partits més reaccionaris amb la lluita de les dones—, tornen a l'ull de l'huracà i demostren que El Corte Inglés no és gaire sensible al que passa al seu voltant. Si depengués d'ells, Espanya continuaria clavada en el passat, en un país on les dones i les mares són irrenunciables... a les cues dels seus centres comercials.