Quan un es lleva, a banda de rentar-se les dents, preparar-se un cafè i triar la roba per anar a treballar, és d'obligat compliment sintonitzar la ràdio i escoltar, entre d'altres coses, el davantal de Jordi Basté a El món a RAC1. L'editorial del periodista abans d'abordar les notícies del dia sovint tracta sobre temes polítics, cosa que s'entén. Però probablement, els que impacten més són aquells que tenen un rerefons social i que surten del Congrés o el Parlament.
Aquest dimarts ha estat un d'aquells dies. La tràgica mort del futbolista José Antonio Reyes, del seu cosí, i amb un tercer familiar debatent-se entre la vida i la mort ha remogut consciències. El món del futbol plora l'exjugador de Sevilla, Madrid, Arsenal, Atlético o Espanyol als 35 anys. Ahir va ser dia d'homenatges a Utrera en uns sentits funerals amb presència massiva de familiars, amics i veïns.
Però la mort de Reyes ha estat molt més que una lamentable pèrdua per aquells que l'estimaven. També ha generat un debat pertinent sobre les circumstàncies de la seva mort. Un accident de cotxe quan anava d'Extremadura cap a Sevilla. Un accident de cotxe quan el vehicle circulava a l'esfereïdora velocitat de 237 quilòmetres per hora. Una xifra que posa els pèls de punta. Un número que molts han volgut destacar i que ha fet que la xarxa hi posés l'accent, començant per l'exjugador Cañizares:
La magia del fútbol:
— Guillem Clua (@guillemclua) 3 de junio de 2019
-justifica que conduzcas a 237km/h.
-te perdona que defraudes millones a hacienda.
-te jalea si abusas de mujeres.
-normaliza batallas campales y señores masturbándose en público.
Ahora entiendo que lo llamen deporte rey: te hace inmune a todos los delitos.
A esa velocidad no es un error o "distracción" como dicen los medios, es una imprudencia, temeridad y delito. Y pone en riesgo otras vidas.
— Kalandraka (@jlorente00) 3 de junio de 2019
Si hubiera matado a una familia entera de otro vehículo estaríamos hablando igual en los términos?
Descansen en paz que la tierra sea leve
Y si en lugar de un futbolista famoso el que hubiese causado el accidente yendo a 230 km hubiera sido un ciudadano « corriente « los medios lo estarían crucificando, con razón.
— Open (@Oppenmi) 3 de junio de 2019
Hace un par de semanas se mató un chaval en circunstancias similares en Valencia (no se incendio el coche pero quedo parecido) a este lo tacharon de delincuente (lo que es) pero no era futbolista osea que solo eso, delincuente, en este caso héroe porque los goles lo perdonan todo
— Juan Garcia (@joanot2410) 4 de junio de 2019
Voy a decir mi opinión sobre el asunto reyes, un tío que hacía esas imprudencias al volante (recuerdo un video suyo grabandose con el móvil mientras conducía) no merece homenaje alguno, un descerebado así debería quedar como leyenda de lo que nunca te debes convertir....
— lo tuyo, pa mi (@lotuyopami) 4 de junio de 2019
Jordi Basté ha dedicat el davantal a aquest fet. El títol ja és incontestable: "El nou anunci de la DGT". I certament, la mort del jugador i com s'ha produït probablement sigui molt més efectiva que cap de les campanyes publicitàries que es veuen a la televisió o els cinemes: "no hi ha cruel anunci de la Direcció General de Trànsit que el pugui superar. És un espot basat en la vida real que té més ressò que qualsevol altre. Si no fos futbolista, en lloc de convertir el seu enterrament en una mena de funeral d’estat, se’l tractaria com un inconscient que va cometre un homicidi imprudent".
Basté plora Reyes, "perquè toca, perquè va ser un gran davanter, perquè va ser un gran company", però alhora no obvia "sense acarnissament, la barbaritat de prémer l’accelerador i posar un Mercedes Brabus S550 de 380 Cavalls a 237 km per hora". Una reflexió que hauria de provocar un debat sobre "l’estat de les carreteres, la col·locació dels radars no recaptatòriament (com molts) sinó dissuasòriament, l’educació viària o la conveniència d’anar a 120 per hora". El periodista hi veu una cosa positiva, dins la tristor, per tot plegat: "el seu anunci publicitari té un retorn al consumidor molt potent. Reyes ha estat -desgraciadament- el millor anunci de la DGT, que no caldrà que inverteixi ni un euro en cap campanya d’impacte. (...) Una víctima de la seva pròpia inconsciència".