La sisena onada del coronavirus ha tornat a avortar els plans nadalencs de moltes famílies catalanes. Els dinars de Nadal i Sant Esteve s'han hagut de cancel·lar ja sigui per un positiu en covid o per precaució: la gent no vol contagiar-se i continuar estenent la maleïda malaltia. La solució? Doncs quedar-se a casa, en el millor dels casos acompanyat pel cercle més íntim, i entretenir-se amb allò que tens a mà: per exemple, les plataformes audiovisuals, plenes de contingut per passar una pandèmia... o un apocalipsi planetari.
Que ningú s'espanti: quan esmentem això de l'apocalipsi, ens referim a l'argument d'una de les pel·lícules del moment a NETFLIX. Una comèdia esbojarrada i amb una constel·lació d'estrelles com Leonardo DiCaprio, Jennifer Lawrence o Meryl Streep, i que ens situa davant la imminència de l'impacte d'un cometa descomunal contra la Terra. Seria la fi del món, però pràcticament ningú en vol fer cas. No volen mirar al cel, estan més preocupats pel seu melic: és el que explica 'Don't Look Up', que traduïda al català (cosa que no passarà amb la plataforma, que passa del famós 6%) seria 'No miris a dalt'.
La pel·lícula val molt la pena, ni que sigui per la seva capacitat d'entretenir i fer-nos reflexionar: el plantejament sembla molt extrem, però la humanitat està fatal i no estem tan lluny de certs disbarats que s'expliquen al llarg de les dues hores llargues del metratge. Tornem, però, a l'impacte de la producció a casa nostra, i a la relació de NETFLIX amb Catalunya. Sí, el català és irrisori i testimonial, però el nostre país i la seva lluita per la independència no li són pas alienes. De fet, durant un segon, és la protagonista. Filem prim, sí, però és real.
No volem fer pas spoiler, però la careta d'entrada d'un programa de televisió on els protagonistes han d'explicar el gravíssim problema que s'acosta sense remissió al planeta inclou una escena de les protestes contra la sentència del Procés. Una estampa de la Plaça d'Urquinaona en flames, i que s'ha convertit en una icona mundial. Tant és així que la producció de la pel·lícula l'ha triada per dramatitzar el film. Aquest és el 'frame' en qüestió.
La realitat sempre supera la ficció. I la internacionalització del conflicte és un fet, en tots els sentits.