Després del triomf de la pel·lícula d’Eurovisió de Netflix, el festival europeu de la cançó ha decidit creuar l’Atlàntic per celebrar la seva versió estatunidenca l’hivern de 2021, entre Acció de gràcies i Cap d’any. The American Song Contest serà l’adaptació del certamen pel país nord-americà, amb una mecànica similar al format original, on competiran artistes representants dels 50 estats federals durant setmanes per endur-se el trofeu de vidre i una plaça per participar en l’espectacle d’Europa.
El responsable de la superproducció europea, Martin Österdahl, avançava mesos enrere l’arribada de la globalització eurovisiva: “La Unió Europea de Radiodifusió pretén deslocalitzar la marca en diverses competicions per regions geogràfiques i organitzar una gran final conjunta en el Vell Continent”. Els directius estan convençuts que el projecte, presentat l’any passat a Israel, pot convertir-se en un èxit, ja que serà un producte diferent del que s’ha fet fins ara a la televisió americana.
Com funciona The American Song Contest?
Tenint en compte el nombre de participants, hi haurà entre 5 i 10 rondes eliminatòries televisades, d’on sortiran els classificats que passaran a les semifinals. Finalment, els millors es batran en una última gala, on el públic i un jurat escolliran el guanyador amb els seus vots. L’esdeveniment estarà precedit per una preselecció en la qual un grup d’experts de la indústria musical nacional elegiran els candidats de cada territori, solistes, duets i grups, aficionats o bé amb una carrera discogràfica.
L’entrada del vaixell insígnia de la UER als Estats Units estarà capitanejada pels productors suecs Anders Lenhoff, Christer Björkman, Ola Melzig i Peter Settman, supervisors de múltiples edicions de la competició europea, que faran equip amb l’executiu americà Ben Silverman, guanyador d’un premi Emmy i un Globus d’Or pels seus èxits internacionals The Office i Ugly Betty, amb l’objectiu d’unir a la nació de l’oncle Sam en la diversitat, un valor qüestionat aquests darrers anys en el país.
Eurovisió s’ha anat obrint progressivament al món. Primer, amb l’entrada d’Austràlia en el concurs més longeu de la pantalla el 2015. Després, convidant els cantants de Tennessee i Michigan, Justin Timberlake (2016) i Madonna (2019), a l’acte d’interval abans de les clàssiques votacions. En cas de materialitzar-se “Americavisió”, suposaria una autèntica renovació de la festa, un cop de timó per aconseguir una exhibició encara més emocionant després de 65 anys d’història a les espatlles.