Els lectors d'EN Blau, els espectadors de TV3, els presentadors i els col·laboradors estan units per una mateixa xacra: les empreses de telefonia, energètiques i altres multinacionals que tenen un defectuós i irrespectuós sistema d'atenció al client. No atenen per telèfon en persona sinó amb una màquina automàtica. El drama s'accentua quan la màquina no entén el català o quan desvien a un operador després de reclamar ser atès en català. Li acaba de succeir a una de les millors col·laboradores del programa Tot es mou d'Helena García Melero, l'Estel Solé. Penja un tuit molt aclaridor del drama telefònic i del poc respecte a la llengua catalana d'aquestes multinacionals:
- Si quiere ser atendido en catalán,pulse 2.
— Estel Solé (@EstelSole) October 10, 2022
- 2
- Buenos días, le atiende Roberto desde Guadalajara. ¿Cómo puede ayudarle?
Estel Solé accepta que la màquina automàtica la reenviï a un teleoperador que, en teoria, parla en català però de cop i volta qui li contesta és Roberto desde Salamanca. I li deixa caure una frase en perfecte castellà de Castella i Lleó: "¿Cómo puede ayudarla?" Doncs pot ajudar-la parlant en català. Però el teleoperador Roberto el català ni l'entén ni el parla. Una presa de pèl. La llei ja pot dir missa i afirmar que els ciutadans de Catalunya han de poder ser atesos en català que les empreses s'ho salten a la torera. Estel Solé es limita a explicar-ho sense qualificar-ho. Se li entén tot. Els followers se'n foten, deu ser Roberto d'una altra ciutat, Guadalajara, no la castellana sinó la mexicana:
Molts cops et diuen que l'operador que atén en català està ocupat i et passen directament al castellà. Dubto que realment existeixi aquest operador...
— Iacma Monterde Segura (@iacma) October 10, 2022
Guadalajara, Mexico
— Joan J.Prat (@SisifoPrat) October 10, 2022
Els problemes per ser atesos en català no els viu només l'Estel Solé sinó un dels millors pedagogs de l'idioma, el Sr. Virgili. Els seus 70 mil followers el gaudeixen i explica incidents amb la llengua. Calen més defensors de la llengua com aquest catedràtic d'institut de llengua catalana Josep Maria Virgili. Tota una celebritat a twitter. Històrica la trucada que va rebre d'una operadora de telefonia:
Fa 10 minuts he rebut una oferta telefònica comercial. L'interlocutor m'exigia que li parlés en espanyol perquè tinc un DNI, etc.
— JM Virgili i Ortiga (@Virgili7) February 22, 2021
La conversa ha durat ben poc. Si ningú se sotmetés a la seva llengua, ens farien les ofertes en català. És culpa nostra que no ho facin.
Virgili ridiculitzat al videowall de Planta baixa, TV3
Al Planta baixa el van ridiculitzar acusant-lo de "xèrif de la llengua" amb un fotomuntage al videowall disfressat de xèrif de l'oest. Virgili és un divulgador de la llengua i mereixia més que la bírria de videowall El professor Virgili va tenir una conversa tensa amb un comercial telefònic. Sona el mòbil a les 4 de la tarda. Un comercial truca i "exigeix" el client Virgili que li parli en castellà perquè té DNI espanyol. Un dilluns a l'hora de la migdiada. Virgili evita els renecs i ensenya com cal comportar-se: "La conversa ha durat poc. Si ningú se sotmet a l'espanyol les ofertes les faran en català. És culpa dels catalanoparlants que no ho facin". Això és divulgació de la llengua. Aplaudiments a twitter. Més virgilis i estels.