Feia molts dies que per raons òbvies no hi havia una nova entrega del programa La fábrica de Rufián, que el polític d'ERC fa per YouTube. Entrevistes a persones que ell considera interessants i que han donat sucosos moments setmanes enrera. El programa ha tornat. Versió confinats. Cadascú a casa seva. Convidat? Antonio García Ferreras.
El periodista ha assumit que se'l critiqui de totes bandes, que hagi tingut problemes amb la dreta i l'esquerra del país, que li diguin de tot segons el que opini i que se l'acusi de ballar l'aigua els uns i lapidar els altres. Un Ferreras que sovint s'ha mostrat molt crític amb el procés, com és habitual. No ha estat aquesta una excepció. Pimer, definint líders independentistes com Carles Puigdemont: "conozco a alguien que le conoce mucho desde pequeñito, que me decía: 'no es el hombre mas brillante del mundo, pero es tenaz, tenaz'... No comparto lo que ha hecho, creo que se equivocó y ha hecho que la fractura en Catalunya sea una realidad".
De Junqueras, a qui ha manifestat el seu afecte personal, que "espero que Esquerra entienda que lo mejor es un pacto de convivencia". Amb qui ha estat més dur, però, Jaume Roures, "que te acusó de querer criminalizar al independentismo", li recorda Rufián. Resposta: "imagino que piensa que todo el mundo tiene un precio, porque a lo largo de su vida el ha constatado que es así. Pero algunos no tenemos precio. Yo, autoridad moral de alguien que tiene los dilemas judiciales que tiene, la verdad...".
A qui ha deixat bé és a Susana Díez: "si hubiera llegado a ser secretaria general del PSOE os hubiera sorprendido a los independentistas, y no precisamente por una actitud beligerante e intransigente. Hubiera buscado formulas". Tot i així, "yo creo que España es un buen proyecto. Estos años han sido fantásticos para la historia de este país. Es necesario un nuevo pacto de convivencia. La independencia de Catalunya es un error para Catalunya, un error emocional i un fracaso colectivo para todos. Lo entendería si el 75% de la población creyera en la independencia. ¿Cómo te voy a decir que te sientas de una manera o de otra? Pero hay unas reglas de juego".
Amb una última confessió sorprenent. Sobre qui? Sobre Felip arran dels escàndols del pare: "si todo parece indicar que el emérito tiene posibles cuentas falsas, el mejor desinfectante es la luz del sol. ¿Ese escándalo está aclarado? No. Tendrán que dar explicaciones. Yo soy republicano pero me encantaría que al rey Felipe VI le fuera bien. No se si es paradójico, pero a este país le iría bien".
Celebrem el retorn d'aquest programa a la xarxa, tot i que s'hagi hagut d'escoltar paradoxes com aquesta.