Rellegir les dades dels EGM és com un passatemps, sobretot si no t'hi jugues res, si has tret 'bones notes' o si tens un coixí que esmorteeixi una possible patacada. En canvi, hi ha d'altres situacions més complicades, algunes funestes, d'altres inversemblants, però totes elles definidores. És a dir: els professionals de la ràdio normalment recullen el que han sembrat al llarg de la seva carrera. Els oients, lectors i televidents els premien amb el seu interès, o els ignoren, que és el pitjor càstig. I bé, tenim tres d'aquests professionals que compleixen a la perfecció el paradigma. Dos, per solvència demostrada. Agradaran més o menys, d'acord. Per a gustos, colors. Un altre, en canvi, ho demostra per tot el contrari. Tots tres són catalans, cadascú amb la seva particularitat. Parlem de Carles Francino, de Julia Otero i de Javier Cárdenas. Quin gresol, oi?
#EGM | @LaVentana lidera las tardes de la radio con 907.000 oyentes diarios ¡Gracias!https://t.co/jo6ZorqWS2 pic.twitter.com/FH2Sb7vx4D
— La Ventana (@laventana) 27 de noviembre de 2019
Anem a pams: primer, els triomfadors de la ràdio espanyola a la tercera onada de l'estudi i que comparteixen ADN català. Carles Francino i 'La Ventana' de la SER són líders de les tardes amb 907.000 oients, 17.000 més que el darrer mesurament. La segona en disputa, a molta distància, és Julia Otero i 'Julia en la Onda' d'Onda Cero, que també puja 20.000 seguidors, fins els 580.000. Tots dos són l'excepció dels 4 principals competidors estatals, que baixen d'audiència, cosa que passa a nivell general a totes les franges de la ràdio matinal, de cap de setmana, esportiva, etcètera. Una davallada que ni Francino ni Otero pateixen. Com diria Cárdenas al seu conegut anunci: "¿Casualidad?". Tranquil, Javier, que ara anem amb les teves dades.
Somos 20.000 más!!! ❤️❤️Gracias a los nuevos oyentes y a los veteranos! Trabajamos con ilusión para seguir sumando. 🥰 https://t.co/tRm3SINhGK
— Julia Otero (@julia_otero) 27 de noviembre de 2019
Dèiem que a l'altre extrem de professionals com els de la SER o la de Onda Cero hi ha el locutor d'Europa FM. 'Levántate y Cárdenas' té mala pinta. Perd 131.000 oients, passant a 621.000 diaris. Un 17'3% menys. La patacada és espaterrant. A Catalunya, són 89.000 els que l'escolten dir bestieses com la de que Rosalía "consume algo". Quarta opció de les ràdios musicals matinals, i cada cop més a prop de Rock FM, que ni somia amb el pressupost de l'exHora Punta. Metrestant, els capdavanters pugen força. La fi de Cárdenas és més a prop, la porta de sortida de la cadena de Planeta cada cop és més gran. Ell sembla que ja s'ho ensumava des que va començar la temporada, insinuant que aquest seria el seu últim any. Sembla que té raó. Què lluny queden aquells temps en els que treia pit dels seus 1.200.000 "soñadores". El globus ha punxat, com els abdominals operats del locutor (i de Letícia Sabater).
Una curiositat més de l'univers Cárdenas. El sotsdirector del seu morning show és Albert Lesán, presentador de 'El Rondo' a TVE Catalunya i de 'Fórmula Lesán' a Ràdio Estel. Un programa d'una hora a la ràdio dels bisbes catalans que segur que està molt ben retribuït, però que no l'escolten ni a les parròquies del país. 500, sí, 500 persones, segons l'EGM, el segueixen cada matí a tot el territori. Pensin en aquesta dada quan hagin de marcar la x a la declaració de la renda. O millor: que pensin els seus responsables els calers que hi destinen per mantenir programes irrellevants. Ja posats, potser aviat es canvien els papers i Cárdenas li pot fer de segon a l'Albert. Seria poesia pura.