Jesús Janeiro, conegut popularment com a Jesulín de Ubrique, és una de les figures més icòniques del toreig a Espanya. Tanmateix, a finals dels anys 90 va decidir fer un gir inesperat a la seva carrera i endinsar-se al món de la música, una aventura que, amb el temps, va acabar costant-li molt més del que esperava."Va ser idea meva", reconeix Jesulín. I es va penedir? "No és que em penedís, però allà vaig aprendre molt bé el refrany aquest de 'cada mestre, amb el seu llibret', perquè ja vaig sortir de la meva dinàmica i de la meva professió, i això ja xocava. No es podia compaginar".
Això va provocar, a més, que quan torejava no "em llançava gaire compte", donant a entendre que alguns van veure mancada de prestigi en ell i en la seva professió per dedicar-se també a la música. "No es pot estar a l'hort i a la vinya, així que vaig tallar pel sa". Jesulín es va reunir llavors amb la discogràfica i va haver de pagar una multa per estar rescindint els seus contractes amb ella. "Però, saps què et dic? Allò va ser en el 94. Encara, en l'actualitat, la meva cançó és la punyetera hòstia", presumeix. Això sí, reconeix que "em va passar factura el tema de cantar. Per això vaig tallar. Va ser un lapsus, si hagués seguit seria una epidèmia".
Avui, el pas de Jesulín per la música és recordat amb nostàlgia i humor, però també com una lliçó sobre els riscos de sortir de la zona de confort. "No em penedeixo d'haver-ho intentat, però reconec que no va ser la millor idea econòmicament parlant", va confessar en una entrevista recent. La seva història reflecteix que, encara que de vegades és necessari prendre riscos, no sempre els resultats són els esperats.
"Jo em dedicava a torejar però tenia èxit en el que anava fent. Però la meva professió, a la qual jo em dedicava, i la meva vida ha estat sempre el toro. Però quan tens èxit et venen amb una cosa, t'ofereixen una altra cosa... Em van oferir cantar, ja que vaig cantar, em vaig treure el meu disc", va començar expressant el d'Ubrique. "Escolta, que després de 28 anys encara està l'home allà. I ara t'he fet un musical, amb dos collons," es va delectar amb orgull. "Hi haurà molts singles que s'han oblidat, el meu no".
"A més jo tenia feta una gira i tot, jo anava a cantar a Amèrica. No vaig fer Las Américas torejant i les anava a fer cantant", va confessar. Però va acabar amb tot. "Vaig tallar en sec. Vaig haver de pagar no sé si van ser 60 o 70 milions de pessetes i ja està. Jo em vaig desdir, i quan un esquerda ha d'acceptar les conseqüències". Ara ja només canta per a ell i per als seus amics, o en 'El Desafío', versionant la seva cançó més famosa.
No tots els seus seguidors el van recolzar en el seu rol de cantant
Amb la cançó "Toda", Jesulín va intentar conquerir un nou públic i explorar la seva faceta com a artista. Encara que la cançó es va fer famosa, més per la sorpresa que va causar i el to humorístic que va generar, la incursió del torero en la indústria musical va ser rebuda amb opinions dividides. Molts li van donar suport per atrevir-se a provar una cosa diferent, mentre que d'altres ho van veure com un intent fallit i ho van criticar durament.
Jesulín li va generar pèrdues econòmiques considerables el seu pas per la música
Malgrat les rialles i l'enrenou que va generar el llançament del tema, el que molts desconeixen és que l'aventura musical de Jesulín li va generar pèrdues econòmiques considerables. Segons fonts properes al torero, la producció del disc, la promoció, els contractes amb discogràfiques i les despeses associades als videoclips van fer que la inversió es disparés. Encara que hi va haver certa acollida per part del públic, les vendes no van ser suficients per recuperar l'invertit.