Mentre a Catalunya l’independentisme viu amb indignació la inhabilitació de Quim Torra, en alguns platós de televisió de Madrid la notícia ha estat rebuda amb gran satisfacció. A Telecinco, aquest dimarts Ana Rosa Quintana estava pletòrica. “La vida es así, se marchará a su casa bien. Pasado mañana, ya nadie se acuerda (...) después de todo, no ha conseguido la independencia”, reaccionava foteta al començament del seu matinal, El programa de Ana Rosa. Un to sorneguer que ha mantingut quan ha entrevistat Laura Borràs, minuts més tard. Però la portaveu de Junts per Catalunya al Congrés dels Diputats no li ha deixat passar ni una, i la conversa entre les dues ha desembocat en un estira i arronsa carregat de tensió.
“Con la salida de Torra va a haber que convocar elecciones. ¿Cuándo creen ustedes que será?”, li ha preguntat la presentadora tan bon punt l’ha rebut en directe. Ana Rosa parla de la sortida del president, com si fos ell que ha decidit deixar el càrrec perquè sí. Borràs respon: “Permítame, utiliza eufemismos. “Con la salida de Torra...”. No ha sido una salida, ha sido una inhabilitación, un golpe democrático”. Unes paraules que la reina dels matins de Telecinco ha contestat amb pretès gest alliçonador: “Quería ser amable con usted, pero vamos. A Torra lo han echado por incumplir las leyes. Inhabilitado completamente por desobediencia”. A partir d’aquí, el pim pam pum ha estat constant. La dirigent independentista diu que no, que molts juristes defensen que no hi pot haver desobediència “porque una unidad administrativa no rige por encima de la voluntad de un parlamento soberano”. També ha demanat a l’audiència que no normalitzi situacions com la condemna al president: “Parece que demos un aire de absoluta normalidad a lo que es una verdadera barbaridad democrática”.
Ana Rosa entrevista a Laura Borràs, portavoz de Junts per Catalunya #AR29S https://t.co/PhRsAqg4nz
— El programa de Ana Rosa (@elprogramadear) September 29, 2020
Borràs defensa Torra i Ana Rosa l’acusa d’emetre un discurs “siempre con un toque de victimismo”. L’entrevistada fa que no i la periodista hi torna: “Están en el círculo de querer la independencia, y tienen todo el derecho porque la democracia española es maravillosa en ese sentido. Pero habrá que empezar a pensar en los ciudadanos, ¿no? Durante el mandato de Torra no se ha hecho absolutamente nada”. Allà on la presentadora veu una democràcia de qualitat, la diputada recorda que hi ha presos polítics i exiliats: “Señora Quintana, usted me está hablando como si el president Torra no hubiera hecho nada, cuando ha sido el que probablemente ha llevado a cabo, de un modo más efectivo, la lucha contra la pandemia, marcándole la agenda al gobierno español, con medidas que el govern catalán ya estaba aplicando 15 días antes. Eso que usted dice que la “maravillosa democracia española”... una democracia magnífica no tiene presos políticos ni inhabilita presidentes que han sido puestos en el cargo por las urnas. Eso nos debe interpelar a todos, no solo a los independentistas. Debería interpelar también a los demócratas en España, si es que los hay. Porque es una cuestión que vulnera lo más sagrado en una democracia, que es el voto de los ciudadanos, que no puede ser modificado y que se ha hecho ya repetidamente”.
No poden fer callar a @LauraBorras. Gràcies Laura! pic.twitter.com/aptVP6lA3H
— Xavier Soler Travé (@XavierSolerT) September 29, 2020
Si fa uns anys hi havia un polític que es deia Albert Rivera que deia allò de “solo veo españoles”, les ulleres d’Ana Rosa sembla que estan graduades de forma similar. Interpel·lada per Borràs, ella només veu demòcrates. “En España hay más de 50 millones de demócratas”, ha afirmat abans de repetir aquella consigna que la llei és igual per a tothom. Una llei que la líder de JxCat al Congrés assegura que defensaran als tribunals europeus: “¿Y entonces por qué las vulneraciones de la JEC, en otros casos se resuelven con una multa, y en este con un atropello a la democracia? Lo denunciaremos en Europa. Es la única instancia donde podemos tener justicia, como ya se ha ido viendo para vergüenza de la injusticia española”. Sense saber encara si amb el cas de Torra la Justícia de la UE tornarà a donar un revés a les sentències dels jutges espanyols, Quintana acomiada així Laura Borràs: “Un saludo desde España. Y visca Catalunya, como parte de España”. “De moment”, deu haver pensat la diputada abans de marxar.