Són les grans estrelles del circ mediàtic del segle XXI: Homes i dones que es fan dir 'influencers'. Els tenim a dojo, surten com bolets. Hi ha milions de persones que els segueixen a les xarxes ja sigui per admiració, curiositat, per criticar o perquè els hi transmeten confiança. "¿Si ell/ella ho fa, per què no fer-ho jo?". Aquest és el principi fonamental sobre el que es basa el terme. El problema, però, és quin tipus d'influència acaben tenint sobre la seva audiència, en general força joves. I que tot i ser grans figures al seu ofici, actuen d'una forma irresponsable i potencialment perillosa. Com per exemple, el que fa María Pombo, la nova gran estrella d'aquest ecosistema (i muymuchoespañola): Promocionar antibiòtics com a 'truc' contra l'acnè.
Un medicament que necessita de recepta mèdica, però que Pombo va aconseguir sense cap problema a la seva farmàcia habitual. El nom d'aquest medicament s'ha convertit en un dels més sol·licitats als professionals del sector a causa de la proliferació de missatges com el de la María o de la catalana Paula Gonu. Un miracle a l'abast de qualsevol butxaca. "Valen dos euros y pico en la farmacia". Una ganga, vaja. Però irresponsable. "No me lo recomendó mi dermatóloga, sino mi vecina". Per això potser diu que "no hay que abusar tampoco..."
La denúncia s'ha fet viral (com els 'trucs' de les seves autores) a través del compte d'un farmacèutic que vol acabar amb aquestes pràctiques. Entre els lamentables episodis que posa al descobert, hi ha un que crida també l'atenció. Ho té tot: Imprudent, perillós, ignorant, exagerat... És d'Ana Moya, noia polifacètica però a la que haurien de prohibir acostar-se a una farmàcia.
Els vídeos dels 'influencers' haurien de portar missatges com els del tabac: poden causar greus problemes de salut.