Juny del 2022. Repetim: juny del 2022. Sembla mentida però en aquest mes i en aquest any hem assistit a "una de las cosas más insultantes y vergonzosas que he visto en mucho tiempo", com ha dit de manera encertadíssima Noemí Escribano. Ella és crítica de cinema i integrant d'una de les millors seccions que hi ha a la ràdio catalana, a judici de qui escriu. La secció Pantalles del Via Lliure que condueix cada dissabte Xavi Bundó a RAC1 on ella, Toni Garcia Ramon i Blai Morell analitzen l'actualitat de pel·lícules i sèries de manera única, divertidíssima i meravellosa.
Escribano va parlar aquest passat dissabte de Lightyear, la nova pel·lícula de la factoria Pixar on el protagonista és l'icònic personatge de Toy Story, el de Hasta el infinito y más allá. La pel·li que s'acaba d'estrenar figura que és la que va veure el nen d'aquella primera entrega, 'Andy', al cinema, abans de voler comprar el nino de Buzz Lightyear que arriba a la seva habitació i li roba protagonisme al cowboy 'Woody' i a la resta de joguines. Una aventura de ciència ficció que segur que farà feliços a molts nens i nenes i també als seus pares.
Resulta que en un moment determinat del film, sense fer massa spoiler, dos personatges femenins es fan un petó. Una escena que per a alguns ha estat suficient com per avisar el potencial públic. Sí, sí, com ho senten. Uns advertiments apareguts en alguns cinemes del Perú que han indignat la Noemí i qualsevol amb dos dits de front. "Incluye contenido inclusivo LGTBI", "ADVERTENCIA: Contiene escenas con ideología de género" o "ATENCIÓN: Te informamos que la película 'Lightyear' tiene escenas con ideología de género". Penós. Que potser a Frozen, Los increibles o La bella durmiente avisen que hi ha escenes i petons heterosexuals? Ja posats, podrien avisar que a Cars hi ha petons entre cotxes, per si algú també se sent ofès de l'amor entre màquines... Evidentment, fem sarcasme d'un fet que és absolutament lamentable, tal i com ella mateixa ha denunciat:
Lo de los carteles en los cines avisando que LIGHTYEAR “incluye contenido de ideología de género” o “contenido LGTBI” es una de las cosas más insultantes y vergonzosas que he visto en mucho tiempo. pic.twitter.com/TpRgRb5KEr
— Noemí Escribano (@NoemiEscribano) June 19, 2022
Leed muchos de los comentarios y ahora decidme que esto “sólo pasa en Latinoamérica”. Si fuera por muchos, estos carteles estarían también en España. Duele que haya gente que piense que es algo malo que una película infantil enseñe una breve muestra de afecto entre mujeres.
— Noemí Escribano (@NoemiEscribano) June 20, 2022
Trist el que ha vist i més trist el que ha llegit a xarxes, d'aquí la seva certesa: "Si fuera por muchos, estos carteles estarían también en España". Qui també ha posat el crit al cel ha estat Miguel Frigenti. El col·laborador de Sálvame, ara passant per una mala ratxa a nivell de salut, amb algun ingrés a l'hospital per fer-li proves, s'ha hagut de fregar els ulls incapaç de creure el que estava veient en aquests cinemes: "Imagino que los ‘ofendiditos’ que están poniendo el grito en el cielo por el beso lésbico que aparece en la última película de Pixar, hacen lo mismo cuando los principes besan a las princesas en cualquier otra película de animación, ¿no? Ah no, que el problema no es el beso. Es que se lo den dos mujeres y que, por fin, muchas niñas se puedan sentir representadas":
Imagino que los ‘ofendiditos’ que están poniendo el grito en el cielo por el beso lésbico que aparece en la última película de Pixar, hacen lo mismo cuando los principes besan a las princesas en cualquier otra película de animación, ¿no?. pic.twitter.com/vReG5F2en2
— Miguel Frigenti (@MiguelFrigenti) June 20, 2022
Ah no, que el problema no es el beso. Es que se lo den dos mujeres y que, por fin, muchas niñas se puedan sentir representadas.
— Miguel Frigenti (@MiguelFrigenti) June 20, 2022
La xarxa, indignada. També hi ha hagut qui ha aplaudit la mesura. Però ens sembla tan miserable que ho hagin fet, que no pensem reproduir aquí els seus comentaris. Quedem-nos amb comentaris que sí paguen la pena:
Me quedo con los de @CinesArtesiete no solo recomendando para todos los públicos sino especialmente para la infancia. pic.twitter.com/66ljOSM308
— 𝕐𝕖𝕣𝕒𝕐 🇮🇨🏳️🌈 (@yeraycondosy) June 20, 2022
Madre mia... vaya retroceso
— Ojo Avizor (@OjoAvizorOpina) June 20, 2022
A mi me parece más indigante que los principes besen a blancanieves o Aurora mientras ellas duermen... eso sí es turbio!!
Es asqueroso , vergonzoso y deprimente.
— Ana Pareja (@Annips26) June 19, 2022
Por cierto, esto no es una ideología, es la vida señores . Es natural, es normal. No es un contenido especial.
Hay parejas del mismo sexo , es tan obvio q hasta sale en las pelis de dibujos 😊
Regresión. Involución. Vergüenza.
— Angel Sala (@aangelsala) June 19, 2022
La pel·lícula i el personatge es diuen Lightyear, que traduït vindria a ser any llum. Veient aquests advertiments (i molts comentaris homòfobs a la xarxa aplaudint la mesura), lamentablement ens fa pensar que continuem a anys llum de viure en una societat que no ens faci avergonyir.