El passat 26 de juny, el plató d'El Hormiguero es va omplir de música amb la visita del famós cantant colombià Maluma. El motiu de la seva presència en el popular programa de televisió de Pablo Motos era promocionar el seu nou tema "Coco Loco", que forma part del seu últim projecte discogràfic, "Don Juan". Tanmateix, el que hauria d'haver estat una entrevista comuna i corrent es va convertir en un escàndol televisiu que ha deixat tots bocabadats.
Durant l'entrevista, Pablo Motos va sorprendre l'audiència i el mateix Maluma en col·locar a la taula una ampolla de mescal de la marca Contraluz. El que va fer que aquesta acció fos encara més controvertida va ser el fet que el convidat era inversor a l'esmentada marca. Sense pensar-ho dues vegades, Maluma va abocar la beguda a dos vasos i, davant de la mirada de tot el públic, tant ell com el presentador van brindar amb entusiasme.
Però això no va ser tot, l'ampolla es va mantenir en primer pla durant diversos minuts mentre l'entrevista continuava. En un moment de la xerrada, Pablo Motos va fer una al·lusió positiva al mescal, dient: "T'has posat més fort que el teu mescal", a la qual cosa Maluma va respondre amb un somriure còmplice: "Sí? Bo, llavors està fort". Aquest gest i la seva posterior discussió sobre la beguda van desencadenar una sèrie d'esdeveniments que no van passar desapercebuts.
La denúncia de FACUA-Consumidors en Acció
La reacció a aquest brindis en viu no es va fer esperar. L'associació FACUA-Consumidors en Acció ha presentat una denúncia contra la promotora del programa, 7 i Acció SL, la promotora del programa El Hormiguero, davant de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), al·legant publicitat encoberta de la beguda alcohòlica de Maluma. En el seu comunicat, FACUA va afirmar que la Llei General de Publicitat prohibeix "la comunicació comercial audiovisual de begudes alcohòliques amb un nivell superior a vint graus, excepte quan sigui emesa entre la 1:00 i les 5:00 hores."
Violació de la Llei de Publicitat i Comunicació Audiovisual
Aquesta restricció també es troba en la Llei General de Comunicació Audiovisual. Tenint en compte que El Hormiguero és un programa d'entreteniment emès en horari de prime time, és apte per a tots els públics, la qual cosa significa que hi podria haver menors d'edat entre els seus espectadors. L'associació argumenta que la publicitat encoberta del mescal Contraluz es converteix en una pràctica il·lícita. Tot i així, tant Motos com Maluma semblaven ser conscients que estaven infringint les normatives. En un moment, Motos fins i tot va arribar a dir: "Li donaré la volta [a l'ampolla perquè no es vegi l'etiqueta] que si no ens renyaran".
La Llei General de Comunicació Audiovisual estableix que està prohibida la publicitat de begudes alcohòliques sí suggereix que el seu consum contribueix a l'èxit social o sexual, o si s'associa, vincula o relaciona amb idees o comportaments que expressin èxit en diferents àmbits. També prohibeix destacar el contingut alcohòlic de les begudes sense incloure un missatge de consum moderat i de baix risc.