Vicent Sanchis té un nou maldecap: sembla que els presentadors de Tot es mou no cobren prou. Casualitat o no, els dos conductors del programa de tardes de TV3 i la col·laboradora estrella apareixen dins el programa i a les pauses publicitàries. Un poti poti que els espectadors s'empassen com una gamba congelada. Helena Garcia Melero és la cara habitual de les campanyes de la Generalitat del 012 però fa setmanes anunciava Congelats La Sirena. El seu copresentador Lluís Marquina és des de fa anys imatge de BBVA. Quan presentava Generació Digital promocionava la app del banc i ara ha tornat amb una gran campanya de les hipoteques de l'entitat basca de crèdit. I Mari Pau Huguet, feliçment repescada per a la pantalla en aquest mateix programa, anuncia renta vitalícia.
És una polèmica vella. Pedro Piqueras anunciava iogurts o Matías Prats anuncia assegurances, però en el cas de la TV pública els crítics i el Comité d'Empresa alcen la veu. Fa uns anys els mateixos dos, Melero i Marquina, van ser objecte de crítica per aquest plus econòmic: cobrar d'una empresa pública i d'una privada. El Consell Professional de TV3 va qualificar com a "inadmissible" que es toleressin campanyes com aquestes perquè "afecta la imatge i la credibilitat, tant del periodista com de la cadena". La crítica televisiva Mònica Planas ha tornat a l'atac contra Marquina: "dubtosa conveniència que els periodistes facin publicitat en general i, molt especialment, dels bancs. Costa assumir que un presentador de TV3 et digui que destinis un 50% a la hipoteca". TV3 ho permet mentre no es tracti de presentadors dels Serveis Informatius. Per tant, no contravé cap norma interna. Altra cosa és que crítics o el Consell Professional ho vegin malament.
Un presentador de TV3 fent un anunci del BBVA.
— Toni Vall (@tonivall) 14 de novembre de 2018
Sisplau, digueu-me que és una al·lucinació meva.
Preferiria @tv3cat tancada del tot i poder actuar al respecte. TOTSALCARRER.
— iaiona SiR (@soc_cat) 11 de novembre de 2018
Mentre es venguin...
A casa aquest anunci es motiu d'indignació, cops a la taula i murmuris inintel·ligibles.
— Júlia Cot (@cot_julia) 15 de noviembre de 2018
No coneixia aquest anunci, quin fàstig. La gent que fa això la deixo de respectar, com el Carlos Sobera amb l'anunci de les cases d'apostes.
— Ignasi Miró (@Ignasimiro) 15 de noviembre de 2018
He vist la Melero en un anunci de La Sirena i he trucat al 012 per demanar un kilo de pèsols, llobarro i gelats de vainilla.
— Joni Bigud (@jimnez_jon) 27 d’agost de 2018
M'he liat.
La crítica del diari Ara ja tenia enfilada Melero i fa poc va escriure: "És una jugada mestra del departament de màrqueting de La Sirena. Fitxant la Melero com a imatge de marca ha convertit les seves botigues gairebé en un ens públic i els seus congelats en un article de primera necessitat per a la ciutadania". De la pobra Mari Pau Huguet no n'ha dit ni piu. Potser perquè la tenen desada a un racó de TV3 i surt promocionant que persones de la tercera edat cedeixin el seu pis a canvi d'una pensió. Dona menys joc que el lluç congelat, però també és una entitat de crèdit. TV3 té dit i repetit que els seus presentadors si no són d'informatius poden aparèixer a les pauses cobrant de multinacionals. TV3 se'n renta les mans. Sanchis pot anunciar una marca de sabó.
----------------------------
LLIBRE D'ESTIL DE TV3
-Els professionals que treballen per a la CCMA en l’elaboració i presentació de continguts estrictament informatius no poden fer publicitat ni participar en promocions comercials, independentment del règim contractual que els vinculi amb l’empresa, si la seva projecció pública s’associa al mitjà on treballen.
-La participació en espais publicitaris del personal de la CCMA no vinculat als continguts informatius no ha d’afectar ni la imatge ni els interessos de la CCMA.