Quan a Barcelona es veu una imatge lamentable, una de les millors opcions per recuperar-la és estar atents a les xarxes socials de Toni Clapés. El periodista i locutor de RAC1 té la sana virtut de no mossegar-se la llengua i dir sempre el que pensa, tant des del seu programa i líder a les tardes, Versió RAC1, el programa més escoltat en aquesta franja a Catalunya, com al seu compte de Twitter.
Veritats com un temple i galetes amb la mà oberta adreçades, sovint, als que manen a la ciutat on ell hi viu i que de tant en tant, mostren una cara patètica del panorama urbà. Una Barcelona que sovint regala imatges lamentables que algú dels que governa hauria de posar-hi remei de manera imminent. Quan Clapés s'assabenta, no dubta en mostrar-ho o retuitejar-ho. Turistes pixant en blocs d'edificis, brossa amuntegada en un carrer de la ciutat o en un camí de Collserola... n'hi ha per a tots els gustos.
Però el que ara acaba de comentar no té nom. O sí: una indecència, un acte patètic, una aberració contra un dels símbols de la capital catalana: el paviment Miró o mosaic Miró, situat a la plaça de la Boquería, a Ciutat Bella, al bell mig de La Rambla, espai conegut anteriorment com el Pla de l'Os, creat per l'artista l'any 1976, en la confluència amb els carrers Hospital, amb el mercat de la Boqueria, Sant Pau i Cardenal Casañas.
De 8 metres de diàmetre i forma de cercle irregular, està elaborat amb una combinació de colors blanc, negre, blau, vermell i groc i en el seu interior es perceben una fletxa i diferents cercles. Aquest emblemàtic lloc de la ciutat va ser el punt i final de la macabra trajectòria terrorista de la furgoneta que es va utilitzar durant l'atemptat jihadista del 17 d'agost del 2017 que va provocar 13 morts i més de cent ferits. Un mosaic amb una forta càrrega simbòlica, que va rebre l'ofrena floral en memòria de les víctimes i va ser recobert per milers de flors.
Però ara, el que ha aparegut damunt l'obra de Miró és una pintada que ha indignat molts ciutadans, com Toni Clapés. Un usuari de la xarxa mostra com ha aparegut el mosaic i hi afegeix un comentari que molts subscriuen: "Hi ha gent imbècil". Però a banda de la imbecil·litat, el locutor es pregunta si a banda d'això no es pot desprendre alguna cosa més d'aquesta imatge: "Només imbècil?", es pregunta Clapés.
No és l'únic que s'ha posat les mans al cap en veure la part blava del mosaic plena de guixades incíviques:
Semblaré una àvia, però quan veig coses així el primer que en ve al cap és: quina pèrdua de valors 🤦♀️🤦♀️i em sento una "abuela cebolleta".
— Mar Parés (@marmasnou) October 11, 2021
La pèrdua de valors, promoguda per l' @AdaColau ,l' @bcn_ajuntament i els seus "palmeros antisistema okupes" porta això. Brutícia, poc respecte per la propietat privada i pública i lo"guais que som deixa'n tot fet un fàstic". #barcelona ciutat preolímpica,bruta,fosca i hostil.
— ☆XS (🏅✏) (@xavioh) October 11, 2021
No hi ha respecte pel art, els simbols i la cultura. JA PROU¡!😠 están destrossant una ciutat abans admirada arreu del món.!¡! pic.twitter.com/6eNv8GT0BN
— Mary Aguayo (@HeidiVoice) October 11, 2021
Tal com està de bruta i grafitejada la ciutat ja no deu venir d’un pam @bcn_ajuntament @bcncultura
— Vinyet Panyella (@vinyetp) October 11, 2021
Es el que té la ignorància barrejada amb la sensació d'impunitat amb un punt de "'viva la virgen'. Tot plegat una merda
— Carla Udinese (@CarlaUdinese) October 11, 2021