Les ressaques d'Eurovisió sempre són agitades i, generalment, poc agraïdes. A Espanya en saben molt d'això, triomfar a Eurovisió és una quimera. Una tercera posició, com la de Chanel 2022, és el més semblant al dolç gust de la victòria. Imaginin, per tant, com ha caigut una 17ena, anit mateix al Liverpool Arena. Una realitat crua, dura, amarga, empipadora. És la que transmet la irrellevància, com la puntuació del televot dels eurofans. 5 punts, només 5, va esgarrapar la cançó de bressol flamenca de Blanca Paloma. Desastrós. No tant com el zero patatero de Remedios Amaya, però s'ha quedat a pocs centímetres. A 5. A tocar.
L'artista d'Elx és una bona cantant. També sembla una bona noia. No ens cansarem de repetir-ho. Però amb això no hi ha prou per escapar a l'escrutini general d'un esdeveniment tan venerat com Eurovisió, i encara menys et fa immune a crítiques, atacs i fins i tot mofes i escarni. A Europa i a la resta del món, per exemple, la proposta espanyola va provocar sopor, estranyesa i alguna rialla compassiva. I no contents amb evidenciar-ho amb els vots també ho van deixar per escrit a mitjans i xarxes socials, provocant conflictes internacionals surrealistes.
spain i’m sorry… but no. #eurovision pic.twitter.com/RIRzi6CTMq
— 2000s (@PopCulture2000s) May 13, 2023
La cantant espanyola admet que la seva proposta no s'entenia a Eurovisió, però reclama més presència flamenca
Blanca Paloma va acceptar la derrota amb serenor. S'ho havia passat molt bé, havia viscut l'experiència a tope, també els banys de realitat cortesia de Loreen, la guanyadora sueca. Quan va parlar amb la patacada encara calent feia una anàlisi que casa perfectament amb la postura oficial de TVE, els responsables últims del fracàs europeu. "Estamos haciendo algo muy particular, ojalá sigamos haciéndolo. Yo lo voy a seguir haciendo, esto no me va a detener. Creo que hay que seguir exportando nuestra música. Quizás es un concurso que tiene otros factores que se nos escapan, aquí hay muchas cosas que no tienen que ver conmigo o con la canción". També va dir sobre el debat flamenco sí, flamenco no, que "no sé si se trata de que no se entienda el flamenco. Creo que en este festival se ponen en valor otras cosas. El lugar al que te llevamos con 'EaEa' es más íntimo y quizás este festival no esté preparado". Sí, la cosa va d'això: d'una proposta fora de lloc. D'una elecció equivocada. Res més.
Toni Soler, sobre Blanca Paloma i el flamenco, "una treva, please"
Ara bé, la part de "hay que seguir exportando el flamenco" sí que genera més controvèrsia. No tothom hi està d'acord, o si més no en segons quins termes. Una cosa és el flamenco, amb majúscules, i una altra el flamenquito, que és el fast food del gènere. Una subespècie molt habitual al panorama musical espanyol i que impregna tot d'un costumisme buit que acaba per atipar. Potser és això el que ha portat a Toni Soler, presentador estrella de TV3 i blanc dels atacs d'aquesta España flamenquitera i virgenrociera, a respondre Blanca Paloma. Què li ha dit? "Porto TOTA LA MEVA VIDA empassant flamenco amb un embut. Una treva please". Una reflexió que aixecarà polseguera... especialment al despatx del president d'Andalusia, Juanma Moreno, capità dels ofesos. Ja està trigant a fer un comunicat oficial des del Palau de Sant Telm de Sevilla, com a les grans ocasions.
Porto TOTA LA
— TONI SOLER (@soler_toni) May 14, 2023
MEVA VIDA empassant flamenco amb un embut. Una treva please https://t.co/MQKTfYRNpU
Eurovisió és Eurovisió, més ball i disbauxa i menys simulacres de Tanxugueiras en cristià. A Soler no li manca raó.