Una temporada que s'anticipa rodona i en l'any que la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals assoleix la quarantena. Quaranta anys des que la televisió i la ràdio arribessin per quedar-se a les freqüències de Catalunya i en una nova era que tant TV3 com Catalunya Ràdio, ara emissores compreses en el terme paraigües de la marca 3Cat, han presentat al Plató 1 dels estudis de Sant Joan Despí aquest 31 d'agost. En la vigília del primer de setembre, l'acte presentant per l'Elisenda Carod ha servit per a confirmar rumors, aclarir dubtes, i deixar clara la ferma aposta de la casa per les noves formes de consum.
De fet, un dels punts claus de tot plegat ha estat la controvertida creació d'una marca aglutinadora de cara al llançament d'una nova plataforma que encara ha de veure la llum. "Ens permet explicar millor el contingut, tant si es posa a YouTube com a TV3 o Catalunya Informació. És millor per a explicar-ho a la ciutadania", ha avançat Rosa Romà, directora del Consell de Govern de la CCMA, amb la idea de seguir progressant en el pla estratègic d'aquesta "gran factoria" que impulsa el contingut digital en llengua catalana. En la jornada introductòria del curs 2023-24 hi ha hagut cares noves i d'altres ja molt conegudes per l'audiència. Rostres de sempre, però també d'altres que tornen a casa.
Tardes renovades, nous formats, canvis de franja i la inamovibilitat d'allò que ja funciona bé
Sigfrid Gras, director de TV3, ha emfatitzat la transformació que viu la televisió pública. Que si alguns els va semblar massa l'any passat, enguany "serà pitjor", feia broma sobre la determinació triada amb l'objectiu de ser coherents amb la pàtina de contemporaneïtat que ara més que mai envolta els productes audiovisuals. Un punt principal que Gras ha destacat per a partir d'aquesta tardor és la reforma de la franja de la tarda, mantenint aquells espais que funcionen, però trobant els buits adients perquè l'oferta en hores tan potents del dia sigui l'encertada.
Abans d'aprofundir en aquesta qüestió, ha incidit en l'aposta per l'emissió de documentals i docusèries compreses en la nit del Sense ficció. Destaquen Generació Porno, una docusèrie de quatre capítols que mostrarà la realitat de l'accés dels nens a la pornografia. D'acord amb les paraules del director, en l'àmbit de l'esport es continuarà fent seguiment exhaustiu del futbol femení, així com es reforçarà la informació sobre la Copa Amèrica de Vela. En la ficció, només queda definida l'arribada d'Això no és Suècia —coproducció europea sota la direcció d'Aina Clotet— cap a finals d'octubre, però també es concreta la intenció propvinent que produccions com La mirada de la Fiona o L'Odisea vegin la llum al llarg de la temporada. El 'true crime' torna a tenir pes, amb els Crims del Carles Porta a tocar i altres formats similars encara per acabar d'establir-se.
Ara bé, quins canvis efectius hi ha a la graella? Com avançàvem en exclusiva a EN Blau el darrer mes de juny, queda confirmada una reestructuració de la tarda tot i la renovació del Planta Baixa d'Agnès Marquès. L'espai que originàriament fora presentat per Ricard Ustrell, ara una de les veus estrella de la nova temporada de Catalunya Ràdio al comandament d'El matí de Catalunya Ràdio, canvia de plató i grafisme, però veurà reduïda la seva duració. S'emetrà de 17.35 a 19.10 h i seguirà precedit pel Cuines i la sèrie Com si fos ahir, però també per la sèrie italiana El paradís de les senyores —a les 16.50 h—, que tan bé ha funcionat durant l'estiu. Posteriorment, els espectadors podran gaudir de la nova versió diària del concurs Atrapa'm si pots, que també seguirà emetent-se el cap de setmana amb un recull dels millors moments. I l'Està passant, que es manté en l''access' TN.
El Tot es mou no es veurà gaire afectat i mantindrà la mateixa línia. Així ho ha explicat l'Helena Garcia Melero, puntualitzant la importància que es donarà d'ara endavant als successos, el consum i la gastronomia després del fitxatge del xocolater Lluc Crusellas. El mateix amb Els matins d'Ariadna Oltra, que busquen seguir sent líders de la franja donant cobertura en l'actualitat política. Un exemple clar que, quan les coses ja funcionen bé, no cal remenar-les massa.
Però, pel que fa als programes de la tardor fora de la disposició diària, hi ha novetats a banda de la novena temporada d'El foraster, la setena de Joc de cartes i la segona de Col·lapse. Albert Om torna amb Una altra història, un format que reflectirà la història dels darrers cent anys a Catalunya a través d'objectes i Manel Alías serà el rostre conductor d'El forense, un programa que pretén naturalitzar la forma en què parlem sobre la mort. El llop d'Àngel Llàcer tindrà una segona temporada que porta per nom La puntual i culminarà amb la representació de L'auca del senyor Esteve de Santiago Rusiñol. També en l'àmbit cultural, Ramón Gener es posa al capdavant d'Això no és una cançó per desgranar el verdader significat de temes tan aclamats com Viva la vida de Coldplay o Dancing queen d'ABBA. Del Zona franca o una alternativa pel 'late night', ni rastre.
Ricard Ustrell, la gran aposta d'una Catalunya Ràdio que també recupera espais i rostres d'èxit
Jordi Borda, el director de Catalunya Ràdio, ha destacat la renovació dels espais informatius a banda de les noves propostes de pòdcast. Es manté el Catalunya Nit, ara amb Manel Alías, i es recupera el Catalunya Migdia amb Òscar Fernández. Com esmentàvem, Ricard Ustrell és la gran aposta de l'emissora pública per al matí i Roger Escapa continua els caps de setmana. En Roger Carandell, la Marta Montaner i la Juliana Canet agafen la franja de les 13 h per fer un programa de crònica social i el feminista Les dones i els dies de Montse Virgili passa a ser un format diari després de quatre anys en antena. L'Elisenda Carod, durant la presentació, avançava també que La tarda de Catalunya Ràdio comptarà amb nous rostres d'èxit en el planter de col·laboradors, com és el cas de la Sílvia Abril.
Tornada d'Andreu Buenafuente a la casa i La travessa, el 'reality' d'aventura presentat per la Laura Escanes, a la cantonada. Sobre aquests projectes, ja confirmats, no s'ha fet públic gaire més que cinc cèntims. Es preveu que ambdós siguin continguts d'aquesta nova plataforma de continguts a Internet que la corporació presentarà en les pròximes setmanes, tot i que sobre la presència de Buenafuente a la televisió lineal, Sigfrid Gras ha dit que el seu no serà un espai exclusiu de l'aposta digital. Caldrà veure com acull l'audiència l'establiment en l'era digital. La tele de sempre, però adaptada en l'actualitat.