Es veia venir. Per acumulació d'hores televisades sobre el referèndum i per incompareixença de les seves competidores, TV3 va arribar a una dada mai vista des que competeix amb les privades: 29,1% de mitjana. Com que el canal 3/24 va emetre exactament la mateixa programació, el seu 7,3% deixa Sant Joan Despí com a referència inabastable del dia amb un 36,4% d'audiència. 8tv, com a segon operador en català del país, va fer només acte de presència: 2,7% en l'especial del migdia i 3,6% en el de la nit. I per més INRI, Josep Cuní feia de tertulià a La Sexta que a Catalunya va ser l'autèntica alternativa: 14,9%. Pels qui acusen l'exestrella del Grup Godó de tebi, va sentar càtedra amb un dels tuits més comentats de l'1-O:
Davant la repressió, més movilització. Rajoy ha decretat la independència de Catalunya.
— Josep Cuní (@JosepCuni) 1 d’octubre de 2017
La cadena dels Godó va suplir la manca de càmeres i de periodistes amb tertulians. Una estratègia barata però que en dies com l'1-O es demostra fallida. O tens els millors convidats del país o fas figa. Que un bon convidat et salva el share ho porta demostrant un mes el Preguntes Freqüents de Ricard Ustrell. Dissabte va seguir la seva imparable ascensió al cel de les audiències: 19,1% amb l'omnipresent Junqueras i la nova icona de l'independentisme: Julian Assange. La seva imatge blanc angelical el va aproximar més a un Déu que a un mortal.
Acabat setembre, acaba la verema. Tot el raïm s'ha collit i estava cantat que seria una bona anyada per TV3: 13% de mitjana del mes que deixa el seu competidor Tele5 a una distància sideral: 9,3%. Les vinyes de Sant Joan Despí han donat dues variants de raïm exitoses: el 3/24 arriba al 2,9% de mitjana. La notícia és que 8tv es veu superada per primer cop pel canal públic de notícies. Des que Jordi Armenteras ha agafat les regnes de la informació la privada arriba al 2,4%. És un vi de taula passable però al que li cal la gasosa d'Arucitys per ser païble. Que La Sexta superi Cuatro no estranya ningú. La segona cadena de Mediaset no és ni vi ni vinagre: ni és alternativa a Telecinco. Emet el mateix que la seva cadena mare però més barat. Planeta l'encerta més i les seves dues cadenes tenen personalitats més definides, fins el punt que La Sexta va agafant uns tons afruitats que la podrien acabar consolidant com la segona cadena favorita dels catalans.
TV3 ha passat amb nota el seu mes més arriscat. Entre frenar-se o passar-se de llarg ha optat clarament per la segona estratègia. Aquests trenta dies de setembre seran estudiats a les facultats de periodisme. L'audiència els ha acompanyat. La força del país ha fet que posar una càmera i retransmetre el que estava passant fos l'èxit. Però cal ressituar-se. No podem permetre'ns una cadena pública que faci Telenotícies de memòria però abandoni l'entreteniment. S'acosta l'hora de deixar de tenir una cadena en estat d'excepció.