Com pot ser que usuaris de la xarxa, penjant els seus vídeos, tinguin milions de seguidors, i com a conseqüència siguin cotitzats per les marques? Això és el que ha intentat respondre el 30 Minuts d'aquest diumenge, dedicat al fenomen dels youtubers.

Les explicacions les han donat els mateixos protagonistes, els youtubers (o influencers), un fenomen que mostra el trencament total entre la societat analògica -els més grans- i la digital -els més joves.

Un bon exemple, el Rubius. Gairebé 25 milions de seguidors -més de tres vegades la població de Catalunya-, entre els quals sobretot nombrosos joves de l'Estat i Llatinoamèrica:

De la mateixa manera, és un total desconegut entre els pares i avis dels mateixos seguidors:

Què significa ser un youtuber? Ho confessen els mateixos protagonistes.

Auronplay

Amb 5.700.000 subscriptors, els vídeos del badaloní Auronplay són dels més famosos de Youtube a tot l'Estat. Defineix aquesta popularitat com una "pèrdua total de la intimitat", i assegura que ha de vigilar amb el que diu als vídeos, perquè determinades bromes podrien ser preses seriosament per alguns fans. "Tu dius que cremin una paperera i alguns segurament ho faran", explica. 

Celopan

Natural d'Olot, té només 20 anys, acumula 2.050.000 subscriptors i ja ha publicat dos llibres. L'equip del 30 minuts l'ha acompanyat a una trobada amb els fans al centre comercial La Maquinista (Barcelona). Cua llarguíssima plena d'adolescents esperant des de fa hores, alguns amb llàgrimes als ulls. Al jove li costa creure's el que està vivint.

Dulceida 

Té menys seguidors a Youtube que els anteriors (1.260.000), però és tant o més coneguda, i és que s'està tornant una de les celebrities de la premsa del cor. "És preciós, però alhora cansa", afirma Dulceida sobre el seu modus de vida. Segons explica la seva mare -que sempre l'acompanya-, aquesta influencer dona feina a ni més ni menys que vuit persones. El pitjor, diu la progenitora, l'estrès. "La meva filla de vegades ha tingut atacs d'ansietat", conclou.

 

Una publicación compartida de Aida Domenech (@dulceida) el

Jordi Wild (El rincón de Giorgio)

Amb 6.600.000 subscriptors, el manresà Jordi Wild es va adonar que era una "estrella" quan veia cues de fans esperant-lo. Té la meitat de seguidors a Llatinoamèrica, i afirma que "ja em puc morir" després del seu viatge a Buenos Aires, on va actuar davant 20.000 persones. Encara ho relata impressionat.

"La gent es pensa que som quatre tontos", afirma Wild, que repta els que pensen així: "que ho provin i veuran que potser no és una tonteria", assegura.

Wismichu

Amb 5.780.000 seguidors, el gallec establert a Barcelona, Wismichu, critica el prejudici de la gent contra els youtubers. "Alguns pares dels meus amics preferirien que el seu fill fos terrorista que youtuber", explica, i assenyala els mitjans de responsables d'aquesta concepció.

Tot i que no es veu gaire més anys d'influencer, valora ara l'escalfor dels seguidors: "et veuen com un col·lega més", sentencia.

De youtubers n'hi ha de tot tipus i edats, i sembla que el sector encara no ha tocat sostre. El representant d'Auronplay i Wismichu, Luis de Val, resumeix la feina de tots ells en una frase: "treballem perquè això no sigui una bombolla, sinó una realitat". El temps dirà.