Només 1 de cada 10 cotxes venuts a Espanya l'últim mes és electrificat. La indústria de l'automòbil continua avançant en el procés de descarbonització i electrificació dels seus vehicles per complir els objectius climàtics d'Europa el 2035. Malgrat que cada vegada es fabriquen i es venen més cotxes elèctrics, les xifres encara se situen lluny del que es pretén aconseguir amb noves regles promogudes per la Unió Europea en matèria de transició ecològica.
En aquest sentit, les últimes dades publicades per l'associació de fabricants d'automòbils Anfac reflecteixen una tendència positiva quant al creixement del mercat elèctric, però no suficient per fer front als reptes a què s'enfronta el sector. Així, les vendes de vehicles electrificats (elèctrics i híbrids endollables, comprenent turismes, cuadriciclos, vehicles comercials i industrials i autobusos) registren un augment del 33% el febrer, amb un total de 9.072 unitats.
No obstant això, l'increment només suposa una de cada deu vendes de vehicles del total. Si s'observa l'acumulat anual (el gener i el febrer), la quota de vendes es manté en el 10,44%, "lluny de la mitjana europea", amb un total de 17.141 unitats. Malgrat estar per sota de la mitjana, el nombre de cotxes d'aquest tipus venuts en el que va de 2023 suposa un increment del 40% respecte al mateix període de l'any previ.
Quant a les matriculacions de vehicles de zero i baixes emissions (electrificats, híbrids i de gas), les xifres reflecteixen un augment del 32,9% el febrer, amb 33.877 unitats venudes. Les vendes d'aquest tipus de vehicles s'estableixen com a primera opció de compra el mes, amb una quota de mercat del 38,64%. Quant a l'acumulat dels dos primers mesos, augmenta un 43,3%, amb un total de 64.968 vehicles venuts.
"La tendència del mercat electrifico creix, però no al ritme necessari. Aquest segon mes de l'any s'aconsegueixen matricular prop de 8.000 unitats, repetint el mateix ritme que el mateix mes anterior, amb amb prou feines un 11% del mercat total. Al ritme actual de matriculacions, assolir l'objectiu marcat aquest any de 190.000 unitats i necessàries per complir els exigits objectius de descarbonització, no es tornarà a complir", ha explicat José López-Tafall, director general d'Anfac en un comunicat.
Augmenten les vendes en tots els segments
Respecte a les vendes de vehicles elèctrics purs (etiqueta Zero), van augmentar un 48,3% el febrer, amb 4.239 unitats matriculades. Aquests cotxes representen el 4,83% de la quota de mercat l'últim mes. En el conjunt de l'any, les vendes sumen 8.194 unitats, el que suposa haver incrementat un 62,4% les transaccions en comparació amb en el mateix període de l'any anterior. Així, la quota de l'acumulat de l'any es col·loca en el 4,99%
Per la seva part, els vehicles híbrids endollables (etiqueta Zero) també van experimentar un creixement en vendes, augmentant un 21,6% durant el gener i assolint les 4.833 unitats matriculades aquest mes. D'aquesta manera, aquest tipus de cotxes representa un 5,51% de la quota mercat mensual. En el conjunt de l'any, les vendes d'aquests vehicles sumen 8.947 unitats, un 24,4% més que en el mateix període de l'any anterior, amb una quota en l'acumulat de l'any del 5,45%.
Les vendes de cotxes híbrids no endollables (etiqueta ECO) van augmentar un 31,1% durant el febrer, i assoleixen les 22.899 unitats matriculades aquest mes. Representa un 26,12% de la quota de mercat al febrer. En l'acumulat de l'any, les vendes d'aquests vehicles acumulen 43.944 unitats, un 42,6% més que en el mateix període de l'any anterior. La quota del total de l'any és de 26,77%.
Finalment, les vendes de vehicles de gas (etiqueta ECO) van créixer un 60,8% el febrer, amb 1.906 unitats matriculades i representant el 2,17% de la quota de mercat el mes. Així mateix, en el que va de 2023, les vendes d'aquests vehicles acumulen 3.882 unitats, la qual cosa suposa un creixement del 70,1% respecte al mateix període de 2022. La quota de l'acumulat de l'any se situa en el 2,36%.
El mercat de turismes electrificats creix un 28%
Quant a les matriculacions de turismes electrificats, híbrids i de gas, aquestes han registrat un augment el febrer del 32,3% respecte al mateix mes de l'any anterior. D'aquesta manera, aquest tipus de vehicles ha venut fins a 32.467 unitats, mantenint-se com a primera opció de compra amb un 43,87% de les vendes totals.
Excloent híbrids i de gas, el mercat de turismes electrificats al febrer va augmentar les seves vendes un 28,3%, amb 8.110 unitats venudes. Els elèctrics de bateria (BEV) van créixer un 38,2% fins a les 3.297 unitats, igual com els híbrids endollables (PHEV) que registren un increment en les seves matriculacions del 22,3% fins a les 4.813 unitats. Respecte al total del mercat el mes, els turismes electrificats sumen el 10,96% de les vendes.
Des d'Anfac destaquen que les vendes de turismes electrificats mantenen un ritme positiu i tornen a augmentar respecte a l'any anterior, "però amb un ritme encara lent i en baixos volums". És per això que consideren que, al ritme actual, només s'assolirien les 96.000 unitats a tancament d'any, quan l'objectiu per assolir les exigències de reducció d'emissions es marca en 190.000 unitats per a aquest 2023.
En aquest sentit, López-Tafall assenyala que "sense mesures contundents que impulsin l'electrificació", el sector es quedarà en l'entorn de les 96.000 unitats. Una xifra llunyana als objectius exigits per la qual Espanya es mantindrà "en el grup dels 'lents' de l'electrificació a Europa". Així mateix, fa de nou una crida a què s'estableixin eines que facin dels ajuts més senzills i accessibles per als ciutadans, s'acceleri la posada en marxa de punts de recàrrega d'accés públic i s'implanti una fiscalitat que serveixi d'estímul. "Només així, l'electrificació podrà ser una realitat a Espanya", ha conclòs.