Més enllà dels diners que facturen, els deutes, el que gasten en fitxatges o en obres d'estadis i el que ingressen, els clubs de futbol tenen un gran valor associat a la marca. Quan viatges a l'estranger, tothom coneix al Barça o al Reial Madrid, no costa veure samarretes seves o els seus partits posats a les televisions. Aquesta identitat, aquesta marca, és la clau de tots els diners que mouen després: que venguin els seus drets televisius i la gent el vegi, que els jugadors vulguin jugar allà, que els bancs els deixin diners... La prestigiosa empresa Brand Finance, que es dedica a avaluar i classificar les principals marques del món ha publicat aquest dijous el seu rànquing futbolístic. Qui el lidera? Quina posició ocupa el Barça?
Encara que l'equip blaugrana no aconseguís passar de quarts de final, on va ser eliminat en els quarts de final pel PSG, continua sent un dels clubs més valuosos del món. Concretament, manté el tercer lloc entre les marques més valuoses, amb 1.500 milions d'euros de valor de marca, per darrere del Manchester City (1.600) i de nou a l'ombra del gran rival, el Reial Madrid, que és líder de la classificació amb un valor de marca de 1.700 milions. Per darrere es troben Manchester United i Liverpool, amb 1.400 milions d'euros de valor de marca cada un, Bayern de Munic i PSG, 1.200 cada un, i tanquen el top 10 Arsenal (1.000 milions), Tottenham (900 milions) i Chelsea, amb un valor de marca de 800 milions d'euros.
Entre els clubs espanyols, després de Reial Madrid i Barcelona, els que tenen més valor de marca són Atlètic de Madrid (519 milions), Sevilla (135) Athletic (125 milions), Betis (119 milions), València (95 milions), Vila-real, amb 93 milions de valor de marca, la Reial Societat valdria 88 milions per la seva marca i tanca el rànquing un altre club català, el Girona, la marca del qual s'estima en 55 milions d'euros.
Per estimar un valor de marca, Brand Finance analitza el que cada marca cobra pels royalties, així com l'impacte de la marca als mercats, les percepcions d'analistes de mercat i les activitats que garanteixen el futur de la marca. S'inclouen en l'equació a més càlculs relacionats als ingressos del club associats a la marca, tals com la venda de samarretes o els contractes publicitaris i de drets televisius.
El Barça també és tercer en la llista de valor de negoci dels clubs. En un càlcul que té en compte els ingressos i la fortalesa de la competició on juga, entre altres factors, Brand Finance estima en 4.311 milions d'euros el valor del Barcelona. Aquest rànquing el lidera el Bayern de Múnic, amb 6.106 milions i el Reial Madrid és segon amb 4.906 milions. Els equips de la Premier ocupen les següents cinc posicions, liderats pel Manchester City (4.301 milions, trepitjant els talons al Barça), amb United, Liverpool, Arsenal i Chelsea, en una classificació que tanquen PSG i Juventus.
En un altre rànquing presentat per Brand Finance, es mesura la força de la marca, una anàlisi que inclou la inversió en màrqueting, les percepcions de la marca en grups d'inversors i el rendiment financer de la marca. En aquesta classificació, el Barça perd un punt i amb una força de marca del 92,7% passa del tercer al quart lloc, superat pel City, amb un 92,8%, i pel Liverpool, amb un 93,7%, en una classificació de nou liderada pel Reial Madrid amb un 96,3%.